Två klimataktivister har stoppat ett tåg med flygbränsle som var på väg till Arlanda. Det är en del av en global kampanj, berättar Björn Paxling, talesperson för Extinction Rebellion som var på plats utanför spårområdet.
– Alla hjärtans dag är den privatjets-intensivaste dagen på året. Vi vill förbjuda privatjets och införa en progressiv skatt mot storflygare, säger han.
Under tisdag morgon tog sig två aktivister från klimatrörelsen Extinction Rebellion in på en godsbangård tre kilometer söder om Märsta, där flygbränsle transporteras till Arlanda flygplats. En bränsletransport som skulle passera på väg mot flygplatsen har stoppats i ungefär en timmes tid, enligt Trafikverket.
En av aktivisterna som tagit sig in på området är Martin Smedjeback.
– Vi medborgare kan inte vara passiva när våra ledare fortsätter att elda på klimatkrisen, säger han.
Extinction rebellions talesperson Björn Paxling befann sig själv utanför spårområdet, som inte trafikeras av andra tåg än just bränsletransporter, berättar han.
– Aktivisterna gick in och höll upp en banderoll. Jag pratade just med trafikledningen som valt att ställa tåget med bränsle i Knivsta. Jag är nöjd med aktionen ur mitt perspektiv, säger Björn Paxling.
Aktionen påverkar inte flygtrafiken. Hur är det då lyckat?
– Inga flygplan lär bli försenade. Vi vet att det finns flygbränsle som ska räcka fyra dygn på Arlanda. När vi gör direktaktion kan man i bästa fall skapa störningar och förseningar. Det är små steg man får ta. Det är ett sätt att skapa uppmärksamhet åt frågan, säger Björn Paxling.
Aktionen är en del av en global kampanj riktad mot flygets utsläpp, som initierats av forskare från gruppen Scientist Rebellion, där Björn Paxling är medlem. Aktivister från 11 länder deltar i ett 20-tal aktioner, berättar han. Under förmiddagen genomför forskare och aktivister från Scientists rebellion även en aktion på Bromma flygplats, där de blockerar terminalen för privatjets.
– Alla hjärtans dag är den privatjets-intensivaste dagen på året. Vi vill förbjuda privatjets och införa progressiv skatt mot storflygare. 50 procent av flygets utsläpp orsakas av 1 procent av världens befolkning, säger Björn Paxling.
Privatjets har ökat de senaste åren, enligt Martin Smedjeback.
– De skapar enorma utsläpp, men är befriade från både bränsle- och flygskatt, säger han.
Aktivister straffas hårdare
Dagens aktion har kopierat vad Flyglarm Arlanda gjorde 2019, fortsätter Björn Paxling.
– Då blev det ingen juridisk påföljd. Vi får se om det går på samma sätt den här gången.
Sedan 2019 har flera klimataktivister dömts för fredliga aktioner, bland annat Björn Paxling själv dömdes till fängelse för att ha tagit sig in på Växjö flygfält 2021. Han inväntar nu en hovrättsprövning av domen, och berättar att det är dubbla känslor kring de hårdare straffen mot klimataktivister.
– Småbarnspappan Björn vill ju inte hamna i fängelse, men från aktivistens perspektiv är det även positivt. När man använder sig av civil olydnad förväntar man sig nån form av respons från samhället och rättsväsendet. På ett sätt är ju responsen inte önskad, men samtidigt är det nåt som väcker sympati för rörelsen. Historiskt har man sett att när en stat möter med mer repression ökar det stödet för aktivisternas sak. Många som kanske knutit näven i fickan känner att det här kan jag inte stå för länge, säger Björn Paxling.
Polisens presstalesperson Tove Hägg berättar att två aktivister befunnit sig på området, men att trafiken efter omkring en timmes tid har återgått till det normala.
– Det var två personer som uttryckte sin åsikt. De är misstänkta för olaga intrång, säger hon.
Är någon frihetsberövad?
– Nej, de kommer att avlägsnas från platsen. Sen är det klart.
Läs även: Nya protester mot flygsubventioner