Glöd · Ledare

Klimatprotester blir brott mot luftfartslagen i Grönköping

En dag i slutet av juni satt Henrik Garbergs och Göran Boardy på bussen till Landvetter och hade fjärilar i magen, men också ”en upprymd känsla av mod och en vilja att stå för vad vi tycker” som de skrev i en debattartikel i GP några veckor senare.

I debattartikeln berättar de om klimatprotesten som de var på väg för att göra. De satte sig på ett SAS-plan till Arlanda, och innan planet taxade ut tog de fram sina mobiltelefoner, ställde sig upp och började livestreama. De förklarade att de kom från Extinction rebellion, det här var en fredlig klimatprotest och de använde civil olydnad för att få de styrande att agera, lyssna på vetenskapen och utlysa klimatnödläge.

Efter sju minuter kom det vakter som förde ut dem och polisen tog dem till förhör. Planet kunde så småningom lyfta, en timme försenat, och göra sin 65 minuter långa resa från Landvetter till Arlanda.

Det tar ungefär 20 minuter från Göteborg till Landvetters flygplats. När man landar på Arlanda är det 38 minuters resa med pendeltåg kvar innan man är framme vid Stockholms central. Även om man slipper vänta på pendeln, även om man räknar bort tiden det tar att gå mellan bussen och Landvetter och mellan flyget och pendeln, tar det minst två timmar. Dessutom vill SAS att deras passagerare kommer en timme innan planet går, och summan av kardemumman är att det tar ungefär tre timmar antingen man tar tåget eller flyget.

I Frankrike kan onödigt korta inrikesflygresor komma att förbjudas, närmare bestämt flygresor på sträckor där en tågresa tar mindre än två och en halv timme. Förslaget ingår i ett klimatpaket som regeringen hoppas ska minska koldioxidutsläppen med 40 procent till 2030. Med all säkerhet hade man kunnat ta i mer – vem flyger så korta sträckor? Dessutom ger den franska regeringen med ena handen och tar tillbaka med den andra, för samtidigt får Air France fyra miljarder euro av franska staten. Men det är ändå mer än den svenska regeringen någonsin har gjort för att minska flygandet.

Liksom flera andra länder har Frankrike utlyst klimatnödläge, och ett av budskapen vid aktionen på Landvetter var att även Sverige ska göra det. Utlysa klimatnödläge. Inse att det handlar om en nära framtid, barnens och barnbarnens. Att det redan är akut.

Rättegången mot Garbergs och Boardy den 16 april är bara en bland många rättegångar mot Extinction rebellion-medlemmar den senaste tiden. Till ingens förvåning dömdes de till dagsböter för brott mot luftfartslagen. Som en försvårande omständighet anfördes att flygpassagerarna blev en timme försenade. Den Grönköpingsmässiga småaktigheten i det är ett mått på vårt samhälles närsynthet.

Ingen borde behöva ställa sig upp i ett flygplan för att säga att vi ska ta situationen på allvar. När det nu görs bör regeringen reagera med att säga: ”Ni har rätt, tack för att ni håller oss på spåret!”. Därefter bör de göra som Extinction rebellion säger: utlysa klimatnödläge. Eller åtminstone börja föra en politik som utgår från insikten att vi befinner oss i ett sådant.

En cykeltur en vårdag som den här.

Klimatnödläget, som finns där vare sig man utlyser det eller ej.