Regeringen behåller den sänkta skatten på diesel som används i jord- och skogsbruksmaskiner fram till 2024.
Förslaget gör det svårare för Sverige att nå de nationella klimatmålen, enligt Naturvårdsverket.
Den nuvarande skattesänkningen löper ut den 30 juni 2023. Skatten föreslås nu sättas ned med två kronor litern under ytterligare sex månader, fram till 2024. Detta bedöms kosta 380 miljoner kronor. Förslaget är en del av regeringens samarbete med Sverigedemokraterna.
– Det här ser vi som angeläget. Företagen har haft en tuff period och det här går in i beredskapstänket. Det är faktiskt bönderna som producerar vår mat, säger SD:s ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt.
I ett remissvar på förslaget är dock Konjunkturinstitutet kritiskt och skriver att prisökningarna på insatsvaror, som diesel, inte är specifika för Sverige. Därför finns det inte någon uppenbar anledning att införa ytterligare stöd till jord- och skogsbruket, enligt KI.
Även Naturvårdsverket är kritiskt och påpekar att ”ett lägre pris på fossilt bränsle försvårar uppfyllandet av de nationella klimatmålen och omställningen till fossiloberoende.”
– Nej, det köper jag egentligen inte. Och om vi ska se på effektiviteten och klimatbenägenheten i vårt svenska jord- och skogsbruk så överträffar det vida många andra länder.
"Vi har inga el-traktorer"
Ju mer livsmedelsproduktion vi kan behålla i Sverige, desto bättre, enligt Sjöstedt.
TT: Hur mycket mer koldioxidutsläpp kommer det här att bidra med?
– Ingen aning. Men i det här fallet finns det inga alternativ, för vi har inga el-traktorer och el-skördetröskor.
Enligt SD är den tillfälliga skattesänkningen något som kommer att löpa under resten av mandatperioden fram till 2026.