Nu finns ett nytt skolmaterial som ska hjälpa elever att leva sig in i en framtid där klimatmålen redan är uppnådda. Materialet ska ge eleverna redskap för att diskutera hur en väg ut ur den fossila eran kan komma att se ut.
– Syftet är att ge eleverna fördjupad kunskap om klimatomställningen och låta dem arbeta med den på ett aktivt och kreativt sätt, säger Roger Hildingsson, statsvetare vid Lunds universitet i ett pressmeddelande.
– Eleverna får den kunskap de behöver för att kunna spekulera och göra en klimatomställning greppbar.
I skolmaterialet, som tagits fram av Lunds universitet i samarbete med Naturskyddsföreningen, förflyttas eleverna till år 2053 i ett scenario där regeringen just invigt utställningen Bortom fossilsamhället för att fira att Sverige som första land i världen lämnade den fossila eran när netto-noll utsläpp nåddes år 2045.
Utställningen består av vanliga föremål och fenomen från 2000-talets första decennier, samt historier om hur de försvann eller ersattes av något annat.
Innehåller engagemang och hopp
I skolmaterialet får eleverna också läsa om oljebaserat konstgräs som var populärt framför allt på norra Europas fotbollsplaner, och om hur Lunds domkyrka år 2045 ersatte takets existerande blyplattor – som fram tills dess läckte bly ut i Lunds dagvatten – med solpaneler.
– Jag tror verkligen jättemycket på det här skolmaterialet, säger Helena Lundmark, verksamhetsledare för Naturskyddsföreningens skolverksamhet. Det innehåller allt det som vi vill ge dagens skolungdom; kunskap, engagemang och inte minst hopp och visioner.
Skolövningen kan göras på tre lektioner eller under en hel temadag.
Bakgrunden till samarbetet är utställningen Carbon Ruins, som i två år turnerat runt och använts vid olika workshops med syfte att förstå hur klimatförändringarna kommer att påverka vår värld och hur ett fossilfritt samhälle kan komma att se ut.