21 stora europeiska flygbolag har lovat att sluta sprida vilseledande påståenden om flygets klimatpåverkan. Detta efter en gemensam anmälan från europeiska konsumentmyndigheter.
I en granskning 2023 kunde de europeiska konsumentorganisationerna visa att många flygbolag använder metoder som bryter mot EU:s direktiv. Bland annat förekommer ofta påståenden om att extra avgifter kan ”kompensera” eller ”neutralisera” utsläppen – något som organisationerna menar är felaktigt i sak. Dessutom hävdar man att de extra avgifterna bidrar till utveckligen av ”hållbara flygbränslen” – trots att dessa bränslen inte är redo för marknaden än och som mest kommer kunna stå för en liten andel av det totala bränslet. Som en jämförelse så minskade flygets utsläpp med 0,5 procent under förra året tack vare hållbara flygbränslen, samtidigt så ledde den totala flygtrafiken till en ökning av koldioxidutsläppen med 8 procent.
”Att antyda att flygresor kan vara ”hållbara”, ”ansvarsfulla” och ”gröna” är vilseledande. Ingen av de strategier som används av flygsektorn kan för närvarande förhindra utsläpp av växthusgaser”, skriver Sveriges konsumenter, som är en av de organisationer som står bakom anmälan, i ett pressmeddelande.
”Jättebra nyheter”
Johanna Hållén är generalsekreterare på Sveriges konsumenter och välkomnar beskedet om att flygbolagen lovar att sluta med så kallad greenwashing.
– Det är jättebra nyheter att flygbolagen efter vår anmälan lovar sluta locka konsumenter med falska gröna påståenden. Särskilt bra att EU-kommissionen och de nationella konsumentmyndigheterna samtidigt meddelar att de planerar att granska att så också sker – och om inte bötfälla dem, säger hon.
Bland flygbolagen som har lovat att sluta med greenwashing syns bland annat SAS, Norwegian, Ryanair, Finnair och Lufthansa.
Jämförs med Arla
I sin anmälan av flygbolagen gjorde konsumentorganisationerna en jämförelse med en dom mot mjölkföretaget Arla som har förbjudits att använda sin netto noll-reklam eftersom den kunde ge intrycket av att företaget inte hade någon klimatpåverkan alls.
Sveriges konsumenter menar också att fokus behöver skifta mot mer hållbara transportmedel.
– Beslutsfattarna måste se till att det finns pålitliga, attraktiva och hållbara alternativ, som bra långdistanståg, sa Sveriges konsumenters tidigare generalsekreterare Jan Bertoft i samband med att anmälan lämnades in för två år sedan.