I det digitala landskapet har Mark Zuckerberg, Jeff Bezos och Elon Musk blivit de nya feodala herrarna. På bara några år har vi fått en hierarkisk global maktstruktur med centrum långt ovanför molnen och bortom gammal ideologisk intellektualism. Det kräver en ny form av klasskamp, menar Mats Sederholm.
Kapitalism är som en 20 årig alfahanne. Han saknar konsekvenstänk och ser inga alternativ till sin egen framfart. Hans personlighet har blivit samhällspraxis, att vilja vara lika expansiv, att använda samma armbågar och få mer av allt. I hans kölvatten vill man vara för där finns det framgångsrika självförverkligandet, den extroverta kulturen, makten och materialism som religion. De som inte passar in, de som drabbats psykiskt och ekonomiskt är nödvändiga bitar i hans pussel. Många har drömt om att han blir utkastad eller självdör så att medmänsklighet, samhörighet och solidaritet kan få råda.
Men det kanske inte alls behövs, för kanske är han redan död. Kapitalismen är över.
Han har hamnat mitt i ett paradigmskifte där han förvandlats till en springpojke i det nya digitala landskapet. Ämnet är sparsamt debatterat de senaste åren men hettade till när Yanis Varoufakis, före detta grekisk finansminister, ekonomiprofessor och libertariansk marxist gav ut sin bok Teknofeodalism och sedan turnerat runt i världen och diskuterat det kontroversiella påståendet att kapitalismen är död.
Techföretagens sökalgoritmer är som agenter som efter att ha hackat sig in i dina beteendemönster ger dig bra tips på varor skräddarsydda efter din personlighet. Med ett enda klick ligger varan och väntar i din varukorg, musikstycket finns tillgängligt eller taxin som står utanför. Du kontaktade aldrig tillverkaren och tillverkaren kommer aldrig ha kontakt med dig. Du gick aldrig in i saluhallen, till marknaden och flanerade runt för att kika på olika alternativ, prata lite med handlarna och bestämma dig.
Ämnet hettade till när Yanis Varoufakis, före detta grekisk finansminister, ekonomiprofessor och libertariansk marxist gav ut sin bok Teknofeodalism och sedan turnerat runt i världen och diskuterat det kontroversiella påståendet att kapitalismen är död.
Du stod utanför den igenbommade saluhallen, med mindhackers som ger dig ett erbjudande med precis de varor som du var ute efter. Lite längre bort står tillverkaren, den gamle kapitalisten och tar emot dina och andras beställningar. Han står där på nåder och betalar 40 procent av varje transaktion i avgift. Du låter dig plundras på personligt kapital och den gamla kapitalistens ekonomi handlar om att på nåder betala ränta eller utplånas, inte att göra profit. I centrum för hela verksamheten finns de feodala herrarna som gjort sina intressenter livegna i ett maktskifte som gått de flesta förbi.
Teknofeodalisterna investerar inget till nytta för samhället såsom det varit kapitalismens konstruktiva roll att göra. De har investerat i serverfarmar, fiberoptik och algoritmer och byggt den feodala marken där vi gratis levererar digitalt kapital 24/7 och där kapitalisten står med mössan i näven. De tömmer samhället på ekonomisk energi som riksbanker tvingas kompensera för. Riksbanker trycker upp nya pengar för att undvika börskrascher, pengar som företag använder för att köpa sina egna aktier och öka börsvärdet oavsett ifall företagen går med vinst eller ej. Den här affärsidén har skapat ”Big three”, de tre konglomeraten Blackrock, Vanguard och State Street som tillsammans kontrollerar 88 procent av aktierna i de 500 största företagen i USA inklusive techbolagen. På några år har vi fått en hierarkisk global maktstruktur med centrum långt ovanför molnen och bortom gammal ideologisk intellektualism.
När feodalsamhället på 1700-talet övergick till kapitalism, när makten bytte ägarskap från land till ägarskap av kapital så försvann inte jordbruken, de tillförde fortfarande värde till kapitalism och säkert skulle många av dåtidens analytiker menat att det där nya som kallas för kapitalism bara är en ny form av feodalism. Och i dag blundar konservativa socialister för det nya paradigmskiftet. Att radera kapitalism vore att ta ifrån dem sina kall, att be dem lyfta sin hand från ”Kapitalet”, att återkalla den svurna eden och gå vidare. De har fått rätt i att kapitalismen skulle implodera men att den skulle ersättas av något ännu värre, så långt ifrån ett proletariat man kan tänka sig, kommer bli svårt att smälta och riskerar att förpassa vänstern ännu längre bort från momentum och handlingsförmåga även om vi ännu ”bara” är i ett pågående skifte.
Ska vi äntligen få de mänskliga rättigheter som inbegriper en digital integritet?
Frågan är hur socialdemokrater ska bete sig? De är vana att förhandla mellan organiserad arbetskraft och näringsliv men nu är alla livegna. Ska någon försöka introducera en ny form av klasskamp? I den nya revolutionen måste ju såväl gammelkapitalister, arbetare och konsumenter gå i samma tåg och protestera högljutt utanför de nya feodala godsen som inte ens har fönster eller dörrar, det vet alla som förgäves försökt hitta Facebooks kundtjänst.
Kommer vi få en debatt i riksdagen om de nya feodala markerna och lorderna Mark Zuckerberg, Jeff Bezos och Elon Musk annat än i samband med skärmtider? Förmodligen inte.
Är det möjligtvis en annalkande klimatkatastrof med allt vad det innebär av flyktingar, ekonomisk stagnation, vattenbrist, konflikter och ifrågasatt konsumtion som ska sätta allt i gungning och uppmärksamma oss på vad vi alla vet är ytterst nödvändigt: Att bli socialt organiska varelser där alla känner ett sammanhang, att få en ekonomi knuten till verkliga resurser, mänskliga som planetära. Ska vi äntligen få de mänskliga rättigheter som inbegriper en digital integritet och en digital identitet som kan ge oss kontroll på vad vi bjuder de digitala herrarna på och organiserat börja förhandla?