Radar

Kö i stället för tävlan till hamn minskar fartygs klimatutsläpp

Fullastat lastfartyg på öppet vatten.

Först i hamn får först lossa last är en tradition från 1600-talet, som Gävle hamn nu bryter. Ett kösystem där ankommande fartyg bokar kajplats i förväg ska sänka koldioxidutsläppen kraftigt.

Sjöfarten står för större delen av alla godstransporter, men är samtidigt en stor källa till klimatutsläpp. För alla fartyg finns en optimal hastighet där bränsleförbrukningen blir så låg som möjligt. Många kör dock betydligt snabbare eftersom de är pressade av kontrakt som säger att lasten ska lossas så snart som möjligt. 

Sedan 1600-talet har den som först anländer i en hamn fått lossa först. Ett system där fartyg i dag får köa i hamnområdet och vänta på sin tur. 

Nu bryter Gävle hamn traditionen med ett bokningssystem, där ankommande fartyg säkrar sin kajplats med en förbokad ankomsttid. De kan på så sätt anpassa sin hastighet på väg dit och därmed minska sin bränsleförbrukning.

– Det låter enkelt men är både unikt och revolutionerande i en traditionstrogen bransch där många internationella aktörer ska samverka i komplexa transportkedjor, säger Linda Astner, hållbarhetschef på Gävle hamn i ett pressmeddelande.

36–72 timmar före ankomst kan bokningen göras, beroende på kajplats, och köbrickorna fördelas automatiskt mellan fartygen som är på väg.

Idén kom från rederiet Tärntank som efterfrågade ett system som skulle kunna göra det möjligt för företaget att planera sina rutter i förväg, berättar Linda Astner.

– Det passade oss bra eftersom vi hela tiden arbetar för att minska utsläpp av koldioxid samtidigt som vi vill få till ett effektivt flöde i hamnen.

Mindre bränsle går åt

Kösystemet, som började införas under fjolåret, beräknas kunna minska fartygens bränsleförbrukning med omkring fem procent om det infördes i hela landet. På global nivå finns beräkningar om besparingar på upp till 20 procent. 

– Effekten kan bli mycket större i en hamn med mer trafik. Men bara att vi har kunnat visa att det fungerar ger mig gåshud, säger Linda Astner.

Än så länge tror sig Gävle hamn vara ensamma om systemet, men de får många frågor från andra hamnar, berättar Astner.

– Framför allt finns det ett stort intresse från de övriga hamnarna i Östersjön. Det får mig att hoppas att vi tillsammans kan skapa ett modellområde för hållbara och energieffektiva hamnanlöp i regionen.

Gävle hamn har fått finansiellt stöd av Energimyndigheten för att utveckla och införa kösystemet, som kallas Time slot Gävle.

Magnus Henke är handläggare och programansvarig för Sjöfartsprogrammet på Energimyndigheten, och han menar att projektet har visat att systemet verkligen går att införa, och att det fungerar.

– Gävle hamn och övriga aktörer som drivit på har starkt bidragit till att andra hamnar nu är i gång med liknande lösningar, och därför är vi mycket nöjda med projektet, säger han.