Radar

Snabbmatskunder uppmanas be om flergångskärl

Snabbmatsrestauranger och andra aktörer som serverar fler än 150 personer per dag ska sedan den 1 januari erbjuda flergångskärl i syfte att minska engångsprodukter.

Sedan den 1 januari ska snabbmatsrestauranger och caféer erbjuda återanvändbara kärl till den som tar med sig mat eller kaffe. Forskare vid Karlstads universitet har undersökt hur denna omställning från engångsmaterial kan utformas. 

Syftet med lagen som trädde i kraft den 1 januari i år är att minska förbrukningen av engångsplastprodukter i EU. Restauranger, caféer, matbutiker liksom arrangörer av evenemang, som serverar fler än 150 personer per dag, omfattas av den nya lagen. För att den här omställningen ska ske på bra sätt, och fånga in så många återanvändbara kärl som möjligt, har Lars Witell vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) på Karlstads universitet under 2023 inom projektet Retake undersökt ett möjligt rotationssystem.

– Du beställer ditt kaffe, scannar en flergångsmugg som du får kaffet i och som du sedan lämnar tillbaka i en returstation, där den diskas för att brukas om och om igen, säger Lars Witell i ett pressmeddelande

Detta har testats på arrangemangen Gothenburg Horse Show, Almedalsveckan och Göteborgs Kulturkalas, därefter har det utvärderats utifrån hur användarna har upplevt systemet, och hur man får kunder att välja de återanvändbara kärlen. Han menar att det kommer att krävas utbildning för såväl anställda som kunder kring hur återvinning i samband med take away fungerar, samt att det ska vara enkelt att välja återvinningskärl snarare än engångskärl. Det ska också vara smidigt att lämna tillbaka återvinningskärlen så att de inte ändå hamnar i soporna eller samlas på hög i kundernas hem. 

– För att nå de avsedda miljöeffekterna på ett ekonomisk hållbart sätt måste många kunder välja retur take away och flergångskärlen måste lämnas tillbaka. Det är viktigt att skapa attraktiva lösningar för kunderna där flergångskärlen för mat och dryck bidrar till en god kundupplevelse och att det finns många och lättillgängliga återlämningsstationer. Det ska vara enkelt att göra rätt och bidra till miljön, säger Lars Witell.

En fråga som behöver ställas är om att det finns behov av ett digitalt pantsystem, där det utgår en avgift om kärlet inte återlämnas för ny användning. Lars Witell uppmanar kunder att börja testa genom att be om att få maten eller kaffet i ett engångskärl. 

– Det kan vara bökigt i början med flera olika system, men är det många kunder som vill ha dessa lösningar kommer vi få fler och bättre lösningar. Som kunder kan vi skynda på denna omställning, säger han. 

Fakta: Återvinningskärl

Sedan den 1 januari måste restauranger, kaféer och arrangörer av evenemang som serverar fler än 150 kunder per dag erbjuda återvinningskärl när de beställer take away.

Demonstrationsprojektet Retake har genomförts av Stiftelsen Chalmers Industriteknik i samverkan med Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet med flera aktörer. 

Under 2023 provades rotationssystem på flera evenemang: Gothenburg Horse Show, Almedalsveckan och Göteborgs Kulturkalas.

Det är viktigt att systemet för återanvändningsbara kärl är enkelt att använda för kunderna och att det är enkelt att lämna tillbaka kärlet på en returstation så att de blir använda många gånger.