Radar

300 bilpendlare i cykelkampanj – 8 av 10 fortsatte

Metoden ”testcyklist” har tidigare visat sig fungera väl.

300 helsingborgare som kör bil till jobbet eller skolan fick pröva att cykla under sex veckor, som en del i ett forskningsprojekt. Ett år senare gör 8 av 10 en majoritet av sina pendlingsresor med cykel.

I dag är bilresor den största utsläppskällan inom Helsingborg, och står för en fjärdedel av kommunens totala utsläpp. Många bilpendlar, trots att 57 procent av helsingborgarna kan cykla till jobbet på mindre än 30 minuter.

I ett samarbete med Lunds universitet bjöd miljöförvaltningen in 300 personer in till att under sex veckors tid byta bilen mot cykeln på väg till jobbet eller skolan. Deltagarna fick använda sin egen cykel och fick ett startpaket med cykeltillbehör.

”Det är för mig frisk luft och 40 min motion som känns bra i själen. Hälsan är för mig det viktigaste och ekonomin är sekundär”, sa en av testcyklisterna om sin medverkan.

”Det sämsta med att cykla är givetvis dåligt väder. Annars så är det mesta positivt. Vinden är jobbigast. Det är svårt att klä sig rätt och det blåser alltid i Helsingborg eftersom det är en kuststad”, sa en annan.

Inspirerar andra att cykla

Ett år efter testperioden uppger 79 procent av deltagarna att de gör minst hälften av sina pendlingsresor med cykel. Många har även uppmuntrat andra att cykla mer, berättar Michael Johansson, forskare vid Lunds universitet i ett pressmeddelande:

– Deltagarna har påverkat andra i sin närhet att börja cykla. I intervjuer uppger 64 procent att de har inspirerat andra att börja cykla, till exempel familjemedlemmar, vänner och arbetskamrater.

I intervjuer med forskare och enkäter har testcyklisterna fått svara på frågor om vad som motiverat dem. Majoriteten uppgav att de ville cykla för att få vardagsmotion. Många ville få frisk luft, och må bättre.

– Projektet 300 testcyklister är en del i att främja hållbart resande för miljön, hälsan och klimatets skull, säger Amir Jawad (L), miljönämndens ordförande.

En tredjedel av deltagarna såg även cyklingen som ett sätt att spara pengar.

Metoden ”testcyklist” är testad tidigare med framgång. Syftet med projektet i Helsingborg var att ta reda på varför metoden fungerar, samt att ta fram en guide som visar hur man kan skala upp, effektivisera och förbättra cykelkampanjer.

Ladda ner metodguiden här.

Fotnot: Kampanjen genomfördes i tre omgångar, under våren 2022, hösten 2022 och våren 2023. Svaren i den uppföljande enkäten baseras på de som deltog 2022, ungefär 160 personer av de 300 som deltog totalt. 

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV