Radar

Fossildrivna bilar förbjuds i centrala Stockholm

Än så länge finns ingen Miljözon 3 i Sverige.

Sverige får sitt första förbud mot bensin- och dieseldrivna bilar i delar av centrala Stockholm från och med 2025. Detta efter att stadens rödgröna styre enats om ett beslut som Moderaterna kallar ”ideologisk symbolpolitik”.

Stockholms stad har som mål att trafiken i innerstaden ska vara utsläppsfri år 2030. Nu tar kommunens rödgröna majoritet ett steg i den riktningen och skapar ett förbud mot bensin- och dieselbilar i ett 20 kvarter stort område.

Området som blir landets första så kallade Miljözon 3 ligger innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Där kommer endast elbilar och utsläppssnåla gasfordon att få göra, samt utsläppssnåla laddhybrider för den tunga trafiken. Förbudet mot fossildrivna fordon kommer även att gälla transporter och taxibilar, men inte polis, ambulans, färdtjänst och fordon för rörelsehindrade.

Syftet med Miljözon 3 är att förbättra luft- och ljudmiljön i innerstaden.

– Miljözonen införs i ett område med många gående och cyklister, där luftkvaliteten behöver bli bättre. Det är också en del av City där vi ser att det finns ett stort engagemang för en snabbare elektrifiering, med aktörer som kan vara draglok i omställningen. Därför är det en bra plats att börja på, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad i ett pressmeddelande.

Miljözonen börjar gälla den 31 december 2024 och ska sedan utökas i en andra etapp med ett nytt beslut 2025.

Det moderata oppositionsborgarrådet Dennis Wedin säger till TT att det rör sig om ”ideologisk symbolpolitik”. Han menar att Miljözonen kommer att stänga ute människor som inte har råd med elbil.

– Nu stängs de som inte har råd med elbil ute på ett väldigt drastiskt sätt. En sannolik konsekvens blir också att trafiken flyttar till bostadskvarter på exempelvis Östermalm och i Vasastan, och att du får mer köer i kvarteren utanför city. Vi efterlyser en konsekvensanalys av hur det ska förhindras, säger Dennis Wedin till DN.

Wedin föreslår istället fler laddningspunkter och differentierade trängselskatter och parkeringsavgifter för elfordon, säger han till TT.