Bara 52 av Sverige 290 kommuner lever upp till EU:s mål om minst en laddpunkt per tio laddbara fordon, det visar en undersökning från Gröna bilister.
Sämst ser det ut i Stockholm där det går nästa 40 laddbara fordon per laddpunkt. Jämtland och Gotland är de enda länen som lyckas leva upp till målet.
En anledning till att laddpunkterna per fordon generellt är fler på landsbygden är att försäljningen av elbilar släpar efter där, menar Gröna bilister.
Trots bristerna i många kommuner konstaterar Gröna bilister att antalet laddstationer har vuxit kraftigt de senaste åren. I januari i år var de 3100 stycken och under 2022 gick de för första gången om antalet bensinstationer som är 2600 till antalet.
Samtidigt är Gröna bilister ordförande Jesper Johansson orolig för att utbyggnaden av laddpunkter nu kommer att bromsas.
– De senaste åren har antalet laddpunkter ökat i accelererande takt, liksom antalet laddbara fordon. Men nu bromsar försäljningen av elbilar tvärt, sedan bonusdelen av bonus/malus-systemet tagits bort. Jag hoppas att det inte innebär att utbyggnaden av laddinfrastrukturen också bromsar in, säger han i ett pressmeddelande.
De kommuner med allra flest laddpunkter per invånare är de tre norrländska glesbygdskommunerna Sorsele, Dorotea och Storuman.