Radar

Sverige tiger i bilstrid

Romina Pourmokhtari framför en mikrofon.

Ska EU stoppa nya avgasbilar eller inte från 2035?
Tysklands omvändning skapar en infekterad strid i EU – och i Sverige kräver oppositionen att regeringen agerar.

Formellt stod inte uppgörelsen om att kräva nollutsläpp från alla nya bilar i EU från 2035 på torsdagens agenda när EU:s miljöministrar samlades i Bryssel.

Runt omkring mötet var det ändå vad de flesta talade om. Att Tyskland med hjälp av bland andra Italien, Polen och Tjeckien plötsligt säger nej till uppgörelsen som accepterades så sent som i höstas har väckt irritation på flera håll och nöjda miner hos andra.

Sverige hade, som ordförandeland i ministerrådet, hoppats hålla en slutomröstning i frågan i förra veckan, men har tvingats skjuta den på framtiden. Vad som händer nu är oklart.

Inga frågor

När klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) anlände till torsdagens möte valde hon att inte svara på några frågor alls, utan endast att ge ett kort uttalande om mötets övriga punkter.

– En fråga om bilarna och kryphålen, snälla! ropade förgäves de tyska journalisterna på plats efter Pourmokhtari.

Den svenska oppositionen gillar inte utvecklingen och vill att regeringen agerar.

– Det här är ju en av de större lagstiftningsdelarna i hela paketet om den gröna omställningen. Det här får inte bli ett stopp. Då måste den svenska regeringen, i kraft av att man har ansvar att leda förhandlingarna i ordförandeskapet, faktiskt visa att man tänker lösa den här uppgiften, säger EU-parlamentsledamoten Heléne Fritzon (S) till TT.

Vill ha e-bränslen

Tyskland – där det framför allt är liberala FDP som dragit i handbromsen – vill ha en lösning där det öppnas för nya bilar som går på e-bränslen efter 2035.
EU-kommissionen för samtal med Tyskland och räknar med att hitta en väg vidare.

– När vi når en uppgörelse, vilket är svårt nog, och när den uppgörelsen också är historisk, är det viktigt att alla respekterar den. Men samtidigt måste vi se till att alla kan enas om hur uppgörelsen ska tolkas. Jag har gott hopp om att vi kan hitta ett sätt för att se till att tolkningen också tillfredsställer tyska myndigheter, säger klimatansvarige exekutive viceordföranden Frans Timmermans på en presskonferens.

Vad vill Sverige?

I EU-parlamentet får Tyskland ironiskt nog stöd av de högerpartier som sitter i opposition i Tyskland, men skarp kritik från de partigrupper som sitter i den tyska regeringen: socialdemokrater, liberaler och gröna.

Att Tyskland allierat sig med länder som helst vill fortsätta nyproduktion av bensin- och dieselbilar även efter 2035 väcker samtidigt osäkerhet om vad konsekvenserna ska bli för flera andra klimatfrågor.

Heléne Fritzon oroas över att även Sverige ska byta fot om bilutsläppen.

– Jag noterar att stödpartiet för regeringsunderlaget i Sverige – Sverigedemokraterna – i en artikel har krävt att regeringen ska stoppa det här förslaget. Det gör mig på riktigt orolig för hur agendan faktiskt ser ut, säger Fritzon.