Radar

Nya utbildningar i akvaponi och stadsodling

Tomater och fisk odlas tillsammans i ett slutet system i Härnösand.

Visste du att det går att utbilda sig till akvaponiingenjör och stadsodlare i Sverige? Till hösten startar två yrkeshögskoleutbildningar för lokalproducerat i Härnösand. Goda nyheter, enligt Pontus Lamberg, verksamhetschef på Agtira som arbetar med akvaponi, alltså kombinerad fisk- och grönsaksodling.
     – Vår bransch är del av ett paradigmskifte, säger han.

Två nya yrkeshögskoleutbildningar med fokus på lokalproducerad mat kommer att starta i höst i Härnösand. Efter två års distansstudier vardera kan studenterna titulera sig akvaponiingenjörer respektive stadsodlare.

Yrkeshögskoleutbildningar är eftergymnasiala och tänkta att matcha arbetslivets behov. Ett företag som lidit av kompetensbrist är Agtira, som arbetar med akvaponi och vertikalodling inomhus i Härnösand. Pontus Lamberg är verksamhetschef på företaget.

– Det här är goda nyheter för oss. Fram till nyligen har utbudet av den här typen av utbildningar varit noll och ingenting i Sverige. Traditionell utbildning till trädgårdsmästare finns, men vi som arbetar med akvaponi och urban odling har fått söka efter kompetens utomlands, alternativt lära upp vår personal från grunden, säger han i ett pressmeddelande.

På Väddö folkhögskola i Norrtälje utanför Stockholm finns sedan hösten 2021 utbildningen i akvaponi, något LFT skrivit om tidigare. Samma utbildning kommer nu att erbjudas även i Härnösand.

I akvaponi odlas fisk och grönsaker inomhus i slutna system, med produktionen förlagd nära konsumenterna.

– Vår bransch är del av ett paradigmskifte, där vi inte blir lika beroende av import utan satsar på närproducerat i system där hållbarhet är självklart, säger Pontus Lamberg.

Varför distans?

De nya utbildningarna kan få stor betydelse för regionen, menar Petra Forsström, näringslivschef i Härnösand.

– Brist på kompetens är ett stort tillväxthinder, men vi har en stark tradition i Härnösand att med örat mot rälsen fånga upp näringslivets behov av kompetens och skapa den här typen av utbildningar, säger hon.

Skälet att utbildningarna går på distans är att sökande från hela landet ska kunna gå utbildningen, skriver Frida Eklund, utbildningsledare för akvaponiingenjör i mail till LFT.

Den här kompetensen efterfrågas just i Härnösand. Vore det inte smartare ur det perspektivet att förlägga utbildningen på plats än att köra distans?

“Det finns en nationell efterfrågan på kompetens inom området och med utbildningen på distans kan vi bättre möta det” skriver Frida Eklund.

Utbildningen innehåller träffar på plats i Norrtälje respektive Härnösand, samt praktik på totalt 20 veckor då de studerande får arbetslivsförankring och tränar praktiska färdigheter, fortsätter hon.