Radar

Stockholms stads bilar byggs om till fossilfritt

De som har råd, satsar till exempel på E-type Jaguar som elbil.

Redan rullande bensinbilar måste bli fossilfria om trafiken ska nå klimatmålen. Därför satsar Stockholms Stad på etanolkonvertering.

– Vi har ju väldigt många bilar som kan komma att rulla flera år till på fossila drivmedel.  Ett enkelt sätt att slippa det är att konvertera, säger Johan Seuffert på miljöförvaltningen hos Stockholms Stad.

Det handlar om miljontals bilar att jämföra med det fåtal hundratusen som köps nya varje år och de ännu färre nya bilar som drivs med el. En bil rullar i snitt 17 år enligt branschorganisationen Mobility Sweden.

Det är bakgrunden till att Stockholms Stad har  konverterat fem av sina egna bilar till etanol. Det har kostat mellan 10 000 och 15 000 kronor per bil.

– Det enda man behöver göra är att programmera om bilen så att den kan ta etanolbränslet. Det tar någon timme eller två på verkstaden,  berättar Johan Seuffert.

Han konstaterar att bilarna fungerar utmärkt.

– Hitintills har det inte varit några problem, säger Johan Seuffert.

Men någon ekonomisk vinst blir det inte, även om bränslet är billigare. För bilarna drar mer när de går på etanol.

El och gas dyrare

Det går också att välja biogas. Men det är dyrare,  Johan Seuffert gissar på mellan  40 000 och 50 000 kronor per bil och är inget som staden planerar att göra för tillfället.   För dieselbilar finns redan helt fossilfritt bränsle, i form av HVO, även om det inte fungerar för precis alla dieselfordon.
Stockholms stads bilar som konverterats till etanol var redan miljöbilar, eftersom de delvis går på el. Att bygga om bilar  till ren eldrift är också möjligt, men mycket dyrt.

– Då kastar man ut den gamla motorn, så det är ju en kostsam operation och ett väldigt stort ingrepp i bilen, säger Johan Seuffert.

Men för bilar med ett högt värde, som veteranbilar till exempel, är det ändå intressant, att döma av de företag som erbjuder konvertering till el. Priset för det kan  bli ända upp till en miljon kronor, men det varierar väldigt mycket.

Mattias Goldmann, grundare av  2030-sekretariatet och numera ansvarig för frågor som rör bil och bränsle, berättar att han är besviken över att  förslaget om stöd för konvertering inte blev verklighet:

– Vi på 2030 är besvikna på att regeringens löfte om konverteringspremie inte förverkligats. Ska vi klara klimatmålen kan vi inte ensidigt fokusera på de nya bilarna (250 000 om året) utan måste också hantera de fem miljoner motorfordon som redan finns i Sverige.

2030-sekretariatet grundades år 2013 för att driva på inför klimatomställningen av transporter. Bland medlemmarna finns energiföretag som Vattenfall, kommunala bolag som Västtrafik och organisationer som till exempel Svebio. Sekretariatet är kopplat till den liberala och gröna tankesmedjan Fores.