Radar

App gör att lokala jordbruk kan möta sina kunder

Nu kan boende i Gävleborgs län ansluta sig till appen FarmUp och handla lokalproducerat, direkt från närliggande bondgårdar. Appen är en del av Reko-ringsrörelsen, ett nationellt nätverk av privatpersoner som vill minska avståndet från jord till bord utan mellanhänder.

Trots att många idag behöver anstränga sig för att minnas livet innan smartphones är samspelet mellan utvecklare, konsumenter och producenter fortfarande i sin linda. Företaget Rosenkvarn AB lanserade 2020 appen FarmUp i syfte att minska klyftan mellan lokala bönder och de som vill handla lokalt producerad mat.

– Vår målsättning är att producenterna ska kunna sälja allt de producerar genom vår plattform. Vi vill också att man som konsument ska ha lätt att kunna handla klimatsmart, oavsett om man äter ute eller handlar för att laga själv. Under 2022 kommer vi öppna upp nya kanaler i FarmUp riktat mot nya målgrupper, men jag kan inte säga mer än så i dagsläget, säger företagets VD Michael Degirmen i en intervju med LFT.

I miljö- och klimatkrisernas fotspår utgör projekt som detta viktiga initiativ i riktning mot vad forskare kallar för degrowth och lokalisering. Vi behöver nämligen bli mycket bättre på att skapa cykliska, lokala system utan långa transportsträckor.

– Maten man handlar i FarmUp är till absolut största delen tillverkad av småskaliga producenter. Med små produktionsvolymer blir fokuset på att framställa mat av så hög kvalité som möjligt, där väldigt många producenter också har perspektivet av att ha en hållbar produktion, säger Michael Degirmen.

Hittills har FarmUp främst haft täckning på Gotland och till viss del i Stockholm.

– I Stockholm har vi i dagsläget inte en stark närvaro, då vi inte börjat jobba med den regionen än (finns dock hemleverans av gotländsk mat som samfraktas med transporter från ön som ska ut oavsett). Vi ser att det finns fantastiska producenter och stort intresse för lokal mat i regionen, så vi hoppas att inom kort kunna bearbeta den regionen med. Om allt går fint med projektet i Hälsingland vill vi såklart tillämpa konceptet på fler regioner, säger Michael Degirmen.

Företagets VD, Michael Degirmen
Företagets VD, Michael Degirmen. Foto: FarmUp

Nu i maj utökades samarbetet till lokala producenter i Hälsingland och Gästrikland i Gävleborgs län, som säljer sina produkter på sex utlämningsplatser i länet.

– Vi lanserar nu FarmUp i Hälsingland där vi har 13 producenter med oss. I det här projektet tillsammans med Matvärden, Kyl- & Frysexpressen Nord och lokala producenter tar vi konceptet med REKO-ringen och gör det mer miljövänligt med endast en transport för samtliga producenters varor, säger Michael Degirmen.

Med hjälp av företaget bakom appen kan lokala bönder och hobbyodlare få sina produkter levererade till specifika upphämtningsplatser mot en avgift på 2 procent. Där kan ortsbefolkningen sedan hämta upp sina via appen förbeställda varor eller välja hemkörning via appens infrastruktur mot en avgift på 15 procent.

– Vi ser problem med transporterna till REKO-ringen, där 10 producenter kan åka in för att lämna av enstaka varor och har därmed tagit fram en lösning för att göra transporterna mer effektiva. Det är det konceptet vi testar i Hälsingland nu.

Lägre kostnader för mindre producenter

Företaget bakom appen tar inte ut några avgifter i form av provision och det är gratis att ansluta sig som producent. Istället dras en procentuell summa från allt som säljs via appen.

Appen är en vidareutveckling av konceptet bakom REKO-ringarna. Begreppet innefattar privata affärer och överenskommelser mellan producenter av lokalproducerad mat och köpare i området. Vanligtvis uppstår REKO-ringar i olika facebookgrupper och 2021 hade dessa grupper över 800 000 medlemmar.

I nuläget finns endast tjänsten tillgänglig via mobil, men man ska i framtiden även kunna göra sina beställningar via hemsidan
I nuläget finns endast tjänsten tillgänglig via mobil, men man ska i framtiden även kunna göra sina beställningar via hemsidan. Foto: FarmUp

Urvalet är stort på de platser som anslutit sig till appen, men det kan fortfarande skifta kraftigt utefter tillgång och säsong.

Enligt företaget så ökar lönsamheten för mindre producenter som får mer betalt per såld vara jämfört med vanliga matbutiker.

– Jag har startat mitt företag för att jag brinner för att odla bra grönsaker. När vi nu samlar flera lokala producenter i en gemensam säljlösning blir allt enklare och jag kan fokusera på själva odlingen. Jag slipper också ansvar för transporter och logistik vilket sparar både tid, pengar och inte minst miljön. Jag tror också på samarbetet med de andra producenterna för vi har mycket att lära av varandra och så är det roligt, säger Jeanette Wilfer på MJ Bär & Grönt i Iggesund i Hälsingland i ett pressmeddelande.