Radar

Nyamko Sabuni avgår – Johan Pehrsson tar över

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni (L) meddelar att hon avgår.

Bara månader före valet i september avgår Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni. Partiets förste vice ordförande Johan Pehrson tar över som partiledare.

Nyamko Sabuni meddelar att hon lämnar sin post på en kort pressträff.
– Jag är den jag är med styrkor och med brister. I juni 2019 valde partiet hela mig, men hela mig är inte det som nu behövs. Hela mig och diskussionen om hela mig skymmer det som är allra viktigast, säger Sabuni.

Nyamko Sabuni meddelade sitt beslut kort, utan att ta några frågor från journalisterna på plats.

På en efterföljande pressträff var även partisekreteraren Juno Blom fåordig om varför Sabuni valde att avgå så hastigt. Beslutet fattades av Sabuni och Blom på torsdagskvällen.

Juno Blom får frågan om det fanns något tryck på dem inifrån partiet att fatta ett avgångsbeslut.
– Vi har fattat det beslutet på egna grunder och Nyamko får svara på den frågan när hon känner att det är läge för det, säger Blom.

En reporter frågar vad problemet med Sabunis ledarskap var. Juno Blom svarar:
– Om jag ska vara riktigt ärlig nu, och jag är en ärlig människa, säger hon och fortsätter:

– Hon har ett fantastiskt ledarskap, men man måste också bära människors ledarskap. Precis som Nyamko var inne på i sitt tal så blev hon vald för hela sin person, men om inte hela personen passar så kan det skymma andra viktiga frågor. Men hon är en fantastisk ledare.

Pehrson tar över

Enligt partiets stadgar träder nu förste vice partiordföranden Johan Pehrson in som ny partiledare för Liberalerna. Valberedningen och partistyrelsen är eniga om att Johan Pehrson ska sitta på posten över valet. En ny partiledare kommer formellt att väljas på ett extra landsmöte i december när val och regering.

– På så sätt kan vi ägna all kraft åt valrörelsen, säger Blom.

SCB:s PSU-undersökning 2018–2021 och riksdagsvalet 2018
SCB:s PSU-undersökning 2018–2021 och riksdagsvalet 2018. Grafik: Johan Hallnäs

Johan Pehrson är gruppledare för partiet i riksdagen och är den som har ersatt Sabuni i riksdagens partiledardebatter, eftersom Nyamko Sabuni inte sitter i riksdagen.

”Det är en ny uppgift som jag tar på mig med ödmjukhet och energi. Liberalerna är nyckeln till en liberal borgerlig regering och jag står redo att leda Liberalerna genom en historisk valrörelse”, säger Johan Pehrson på partiets hemsida.

Svaga opinionssiffror

Nyamko Sabuni valdes till partiledare för snart tre år sedan. Men partiledarbytet ledde inte till något lyft opinionsmässigt. Tvärtom har partiet brottats med låga opinionssiffror – en bra bit under riksdagsspärren – en längre tid.

– Jag är stolt över den resan jag har gjort, säger Sabuni på sin pressträff.

– Att jag vågar lämna och har orkat komma tillbaka och lämnar igen. Att jag visar att allt faktiskt är möjligt, säger Sabuni.

Radar

Gängmedlemmar ska få portas från allmänna platser

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) under en pressträff där nya verktyg i kampen mot de kriminella gängen presenterades.

Åklagare ska kunna förbjuda personer som främjar gängkriminalitet från att vistas på en viss plats. Även om de inte dömts för brott.
– Syftet är att brett kunna arbeta med att plocka bort individer som bedöms vara farliga, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M).

I en lagrådsremiss föreslår regeringen en ny lag om preventivt vistelseförbud på allmän plats, som ska börja gälla redan 1 februari. Syftet med den nu föreslagna lagen är att förebygga och förhindra brottslighet i kriminella nätverk, till exempel skjutningar och sprängningar.

Lagen innebär att en person som tillhör eller verkar för en kriminell grupp ska få beläggas med vistelseförbud om han eller hon medvetet främjar gruppens brottslighet. Beslut tas av åklagare på begäran av polisen.

Brottsligheten måste ha en koppling till en gängkonflikt i vilken det finns risk för att skjutvapen eller sprängämnen används, eller handla om brottslighet som allvarligt skadar tryggheten på en viss allmän plats. Enligt Strömmer kan det till exempel handla om öppen narkotikahandel.

På frågan om vistelseförbud främst ska riktas mot gängledare eller mot gängens springpojkar svarar justitieministern:

– Lagen riktar sig inte bara mot toppen av pyramiden, utan syftet är att brett kunna arbeta med att plocka bort individer som bedöms vara farliga och som kan främja brottslighet av grovt slag.

För vagt?

Grunden för åklagarens beslut om vistelseförbud kommer att utgöras av underrättelser från polisen om aktuell person. Vistelseförbudet behöver inte vara kopplat till en dom.

– Det måste finnas en viss nivå på de underrättelser som ligger till grund för ett sådant beslut, säger Strömmer.

Justitiekanslern, JK, har varnat för att det utredningsförslag som regerings lagrådsremiss bygger på ”i allt väsentligt är uttryckta i vaga och/eller allmänna ordalag”. Därmed överlämnas uttolkningen av hur lagen ska tillämpas i stor utsträckning till åklagare och polis.

Även mot barn

Ett vistelseförbud ska vara avgränsat och framförallt gälla för ”allmän plats”. Enligt lagrådsremissen omfattar den formuleringen en stor del av den geografiska ytan i utsatta områden och de flesta platser, inom- och utomhus, där allvarlig brottslighet bedrivs. Förutom allmän plats ska även skolgårdar och områden runt förskolor och fritidshem omfattas.

Vistelseförbudet ska få gälla högst sex månader i taget, men kunna förlängas. I allvarliga fall ska man kunna kontrollera att förbudet följs genom att personen får en elektronisk fotboja.

Överträder man vistelseförbudet ska man kunna straffas med fängelse i högst ett år.

Vistelseförbud ska kunna beslutas inte bara mot vuxna utan också mot barn över 15 år.

Radar

Superlånga lastbilar ska minska utsläppen

Från 1 december blir det tillåtet med upp till 34,5 meter långa lastbilar på svenska vägar.

Som land nummer två i Europa tillåter Sverige nya superlånga lastbilar, nio meter längre än dagens ekipage. Till följd beräknas utsläppen minska.

Från tidigare tillåtna 25,25 meter – till 34,5 meter. På fredagen öppnar de första vägarna i Sverige för lastbilar som är nio meter längre än vad vi är vana vid. Syftet är att effektivisera transporterna.

– Med längre lastbilar så får man plats med mer gods per lastbil, vilket i sin tur innebär färre lastbilar på vägarna och mindre utsläpp, säger Sandra Nordahl, enhetschef på Trafikverket.

Enligt myndighetens beräkningar kan utsläppen från den tunga lastbilstrafiken minska med mellan fyra och sex procent med de nya lastbilarna.

De längre lastbilarna kommer att tillåtas köra på totalt 590 mil statliga vägar samt ett antal kommunala anslutningsvägar. Grafik: Johan Hallnäs/TT

Invändningar från facket

Fackförbundet Transport har dock lyft oro för att säkerheten på vägarna kan påverkas, rapporterar Arbetet. Dels oroar man sig för att de långa ekipagen kan bli svårare att backa undan vid till exempel olyckor med brandrisk, dels för att risken för olyckor vid omkörningar ökar.

Men Sandra Nordahl betonar det inte finns någon anledning till oro.

– De ska fungera precis lika bra som de lastbilar som finns i dag vad gäller framkomlighet. Sedan kan det alltid finnas en utmaning med att backa undan eller på annat sätt flytta fordon vid olyckor, men det gäller oavsett fordonslängd, säger hon.

De är dessutom tydligt uppmärkta med en skylt fram och bak, så att andra trafikanter ska kunna planera sina omkörningar.

– Studier som gjorts visar ingen generell ökad trafikrisk kopplat till att fordonen blir nio meter längre. Snarare tvärtom, att det blir färre lastbilar i trafiken innebär lägre risk för olyckor, säger Sandra Nordahl.