I utställningen Minnen från Tajgan visar konstnären Iwo Myrin upp drömska fotografier från ett skogsområde utanför Umeå samt bronsavgjutningar av svampar. LFT fick en digital visning av utställningen som hade vernissage i lördags.
Historien om bilderna och skulpturerna som visas på Bildmuseet i Umeå sträcker sig tillbaka till mitten av 90-talet då Iwo Myrin, som i dag bor i Stockholm, var elev på Konsthögskolan i Umeå.
– Jag bodde på Ålidhem (ett studentboende reds. anm.) och drogs till skogen runtomkring när jag var där, berättar Iwo Myrin.
Han började ta fotografier med egenbyggda hålkameror. Sådana kameror är väldigt enkla, de består av en låda med hål i ena sidan och ljuskänslig film i den andra. Med hjälp av långa slutartider har vissa bilder fått en drömsk karaktär.
Abstrakta avtryck av verkligheten
Några år senare började han även att göra bronsavgjutningar av svampar. Det går till så att han först häller formmassa över svampen i skogen, när de har stelnat tar han med dem till en ateljé där han bygger på dem med luft- och gjutkanaler som han sedan häller brons genom. När formen har kallnat knackar han fram bronsen, men låter också kanalerna vara kvar som en del av skulpturen.
– Det blir som ett abstrakt avtryck av verkligheten, säger Iwo Myrin och fortsätter:
– Det är rätt dyrt med brons, men jag har åkt till skroten och köpt bitar som jag sedan har smält ner.
En del av bronsen kommer till exempel från kugghjul som har suttit i gamla hissar.
Stora förändringar
Iwo Myrin tycker det är roligt att återigen få ställa ut i Umeå där han en gång började med att använda den här tekniken. Senast han ställde ut där var 2003 och han konstaterar att mycket har förändrats sedan dess. Utefter älven där det förut var ganska öde står det nu många nya prestigefyllda byggnader, bland annat det nya Bildmuseet. Området runt Kolbäcken där han började fotografera med hålkameror planeras att omvandlas till den nya stadsdelen Tomtebo Strand. Han har tidigare inte tänkt så mycket kring själv platsen, men när han fick höra talas om byggplanerna kände han att den ändå betydde en del för honom.
Många förknippar kanske tajgan med Ryssland, men faktum är att det barrskogsbälte som utgör tajgan sträcker sig över hela norra halvklotet. Det är alltså inget märkligt med att utställningen heter Minnen från Tajgan trots att bilderna är tagna utanför Umeå, menar Iwo Myrin.
Är det något speciellt du vill att besökarna ska ta med sig från utställningen?
– Det är mycket debatt om skogen nu så det känns positivt att göra något som kanske kan få besökarna att reflektera kring skogen. Men det är ingen politisk utställning egentligen, jag låter utställningen tala för sig själv.
Utställningen Minnen från Tajgan visas fram till den 17 april 2022.