Radar

Köpfri dag – förnöjsamhet istället för shopping

"Vi har det bästa erbjudandet: Om man inte köper någonting, så sparar man hundra procent.

I kontrast till Black-friday hålls kampanjen En Köpfri Dag, som istället vill inspirera till  en hållbar livsstil. För var tredje person leder rean till köp av kläder och skor man sedan ångrar, visar en undersökning.

En Köpfri Dag är en kampanj, ett nätverk och en dag som startades i Kanada 1992. Kampanjen nådde Sverige på slutet av 90-talet och den svenska kampanjens talesperson Göran Hådén har varit engagerad i snart 20 år, det vill säga långt innan Black Friday gjorde entré på svensk mark.

– Vi försöker se dagen som startskottet för en hållbar livsstil. Tanken är att dagen ska ge ringar på vattnet resten av året, säger Göran Hådén till LFT.

– Tidigare så var överkonsumtion någonting som nästan inga andra pratade om, säger Göran Hådén som ser positivt på att fler lyfter ämnet.

Från början hölls den köpfria-dagen i september, men när Black Friday gjorde sitt intåg har den flyttats på dagen för att stå i kontrast till Black Friday.

Förnöjsamhet istället för shopping

Även om man rent teoretiskt håller med om att överkonsumtionen är skadlig för planeten, så är det en utmaning att stå emot konsumtionssamhället, menar Göran Hådén.

– En övergripande ram som behöver sänkas är den genomsnittliga köpkraften, det vill säga hur mycket pengar vi har –  ju mer pengar vi har desto mer handlar vi.

“En Köpfri Dag” ser en lösning i att sänka arbetstiden i Sverige och samtidigt göra kompenserande åtgärder för låginkomsttagare. De menar att det skulle ge människor mer tid istället för mer pengar och prylar.

Göran Hådéns tips till att motstå konsumtionssamhället är att försök anamma förnöjsamhet som tankesätt.

– När vi hela tiden strävar efter mer och mer, är det svårt att någonsin bli nöjd. Därför är det nog förnöjsamhet man förr eller senare behöver komma till för att kunna komma ur ekorrhjulet, säger han.

Flera uppmärksammar dagen

Naturskyddsföreningen har i inför årets Black Friday gjort en Sifo-undersökning som visar att en av tre köper nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de sedan ångrar. I sin granskning har de sammanställt säljtekniker som stora modeföretag använder för att locka till köp.

Enligt Naturskyddsföreningen kan dessa tekniker ge många ogenomtänkta köp, vilket ökar risken för en ohållbar konsumtion av kläder och skor.

– Det är bra att miljöanpassa produktionen av kläder och skor, men samtidigt måste den höga konsumtionsnivån av nyproducerade plagg också adresseras. Vår undersökning visar att samtliga undersökta företag jobbar med olika knep för att sälja fler plagg online, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

Flera andra organisationer med klimatet i fokus anordnar aktiviteter i samband med den köpfria dagen. Till exempel ska Fältbiologerna i Uppsala ha en “Lappa och laga-aktion” och Naturskyddsföreningen i Växjö ska ha en aktivitet inriktad på att laga kläder.

På sociala medier tipsar Jordens Vänner om vad man kan göra istället för att shoppa, till exempel ta en långpromenad och se om man hittar en extra söt hund, eller att skriva ner tre viktiga saker som är viktigare för en än att köpa nya prylar, som Göran Hådén beskriver det: Att handla genom att inte handla.

– Genom att inte shoppa får man mer tid för eftertanke eller något annat man tycker är trevligt. Det är upp till individen vad man gör med den friheten under den dagen när man sparar både tid och pengar.