Radar

Julkalendrar med kunskap och goda gärningar

Friends Snällkalender uppmuntrar till goda handlingar för sjätte året i rad.

Det finns julkalendrar utan godis eller prylar i. LFT har tittat på två, där luckorna rymmer kunskap och uppmuntrar till goda gärningar.

För andra året i rad erbjuder den digitala lärplattformen Binogi en kostnadsfri digital julkalender, som funkar lika bra för barn som för vuxna. I år sätter kalendern fokus på FN:s globala mål.
 
– De globala målen är viktiga och rätt i tiden, säger Maria Henriksson, regionchef på Binogi Norden.

Maria Henriksson, regionchef på Binogi Norden
Maria Henriksson, regionchef på Binogi Norden. Foto: Binogi

Binogis julkalender är något kortare än traditionella julkalendern, den består av 17 luckor.

– Vi har gjort så eftersom det är 17 globala mål, så från den första december fram till den 17 december kan man se en film om varje globalt mål, säger Maria Henriksson.

Binogis digitala adventskalender uppmuntrar till samtal om FN:s globala mål
Binogis digitala adventskalender uppmuntrar till samtal om FN:s globala mål. Foto: Binogi

För varje globalt mål har Binogi framställt en animerad film på tre till fem minuter som förklarar vad det globala målet innebär för både vuxna, barn och skolor.

– Vi hoppas verkligen att vår kalender ska resultera i spännande och bra diskussioner i klassrummet såväl som över middagsbordet hemma, säger Maria Henriksson.

Snällkalendern

Organisationen Friends alternativa adventskalender, Snällkalendern, ges ut för sjätte året. En lucka om dagen uppmuntrar till att göra en god gärning.

Grundidén kom två studenter med: Att sprida små, snälla mikro-handlingar och i den andan har Friends snällkalender fortsatt. Nytt för i år är att barn har fått skriva texterna som gömmer sig bakom luckorna.

Bakom varje lucka finns en god handling skrivet av ett barn
Bakom varje lucka finns en god handling skrivet av ett barn. Foto: Malin Lindner

– Tidigare har det varit mer av goda gärningar i stil med “säg hej till busschauffören lite oftare” nu har det även tillkommit handlingar som “våga fråga chans”, säger Pernilla Tilander, projektledare för marknad och Snällkalendern på Friends.

Pernilla Tilander, projektledare för marknad och Snällkalendern på Friends
Pernilla Tilander, projektledare för marknad och Snällkalendern på Friends. Foto: Friends

Snällkalendern riktar sig främst till barn i mellanstadiet, men den fungerar lika bra för vuxna. En del företag köper kalendern som en julgåva till sina anställda.

I år har Friends tagit fram extramaterial tillhörande kalendern som riktar sig till förskola- och skola. Där finns övningar och tips på hur skolan kan använda kalendern i syfte att diskutera värderingar, till exempel vad det innebär att vara en god kompis.

– Vårt arbete rör ett tungt ämne men kalendern gör det lättsamt att prata om det, säger Pernilla Tilander och fortsätter:

– Man kan prata om värderingar på ett naturligt sätt runt den, både i skolan och hemma.