För 26 år sedan tröttnade LiseLotte Dalin och Olle Bengtsson på att de inte kunna hitta någon god senap och började tillverka sin egen. I dag gör de ett 50-tal olika senapsprodukter och har bland annat vunnit senaps-VM.
”Jag älskar senap. Burk efter burk inköptes och åts upp. Men jag hittade aldrig någon senap i affärerna som verkligen smakade senap.” Så beskriver LiseLotte Dalin – som har fått ge namn åt deras företag LissEllas – bakgrunden till att hon och maken Olle började göra senap hemma i köket i Garpenberg.
– I efterhand har vi förstått att senapsproduktionen under 70- och 80-tal ändrades väldigt mycket från småskaligt och lokalodlat till en stor industri. Och då blir det ofta något helt annat, nyansrikedomen försvinner, säger Olle Bengtsson.
Svårt hitta svenska senapsfrön
Under hösten 1995 experimenterade de med en massa olika recept innan de hittade rätt smak och konsistens. På den tiden hade de även en bigård och gjorde honung som de sålde, men ganska snart visade det sig att senapen var mycket populärare än honungen och de bestämde sig för att satsa mer på den.
Ett problem som visade sig tidigt var att det var svårt att få tag på lokalt producerade senapsfrön.
– 80 procent av alla senapsfrön odlas i Kanada i dag. Så vi började titta på om man kan odla frön i Dalarna och det gick! Men det finns massor av sorter så vi fick provodla en del innan vi hittade vad som fungerade, säger Olle Bengtsson.
Senapsvärldsmästare
2008 upptäckte de att det fanns ett senaps-VM i USA och blev både glada och förvånade när de lyckades vinna fyra olika medaljer. Två år senare lämnade Olle sitt dåvarande jobb på SLU för att bli senapsmakare på heltid. I dag har de en lokal utanför Garpenberg där de bor där senapen tillverkas och fröna köps in från odlare i närområdet. Förutom vanlig senap gör de i dag bland annat havtornssenap, lingonsenap och senap med lakrits och lavendel.
Ibland får de frågor om varför de gör så många olika sorter, hade det inte varit enklare att specialisera sig på några få?
– Det är kanske inte alltid det smartaste ur kommersiell synvinkel att ha så många olika, men vi gör ju inte bara det här för att tjäna pengar utan för att vi tycker att det är kul, säger Olle Bengtsson.
Läs också: Lokal mat lockar många besökare i Dalarna