Under 2020 fortsatte intresset för cirkulär konsumtion att öka. Över 11 miljoner återvunna saker såldes på nätauktionssajten Tradera, en klar ökning från de 10 miljoner som såldes 2019. Heminredning tog över förstaplatsen som den största kategorin före kläder.
– Under året tillbringade de flesta mycket mer tid hemma, vilket kan förklara varför heminredning blivit så stort i år, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera i ett pressmeddelande.
Framförallt är det efterfrågan på svenskt porslin, sticklingar och lampor som växer. Även kategorierna glas, hemtextil, möbler och bruks- och prydnadsföremål ökar starkt inom inredning, enligt Sofia Hagelin.
Färre söker på klädmärken
Det har även skett stora förändringar bland de mest sökta orden på Tradera. Flera klädmärken faller på topplistan medan Lego och inredningsvarumärket Svenskt Tenn går upp.
– Försäljningen av nyproducerade kläder i Sverige har minskat dramatiskt sedan pandemins inträde. På Tradera har försäljningen fortsatt öka, men inte lika kraftigt som till exempel inredning och hemelektronik. Därför ser vi att samtliga klädmärken även tappar i ranking på söktopplistan, säger Sofia Hagelin.
Hemelektronik växer
För tredje året i rad var hemelektronik en av de starkast växande kategorierna. Nintendo Switch var en av de mest efterfrågade produkterna, med en försäljningsökning på 72 procent.
– Många vill ha den senaste tekniken och köper därför en ny version så fort den släpps, trots att produkten de redan äger har flera år kvar av sin livstid. Det är dags att vi börjar ta tillvara på det vi redan har, och därför är det glädjande att många ser att detta går att göra riktiga kap på den cirkulära marknaden inom hemelektronik, säger Sofia Hagelin.
Även pusselförsäljningen fördubblades nästan under 2020. Andra trender är sällskapsspel och skönlitteratur.
Årets dyraste auktion blev en atombombssäker bunker som såldes för 751 500 kr – men störst uppmärksamhet fick Ardalan Shekarabis skogspromenadsauktion för Musikhjälpen.