Radar

Cykelsatsning når inte hela landet

En utbildningssatsning ska få fler barn och unga att cykla säkert.

En utbildningssatsning på fyra miljoner ska få fler barn och unga att cykla säkert. Men resten av landet glöms bort när Stockholmsföreningar får största potten.

Åtta ideella organisationer får fyra miljoner kronor för att bidra till att fler väljer cykeln. Det är ett nytt stöd till civilsamhället som regeringen gick ut med i oktober som en del av regeringens mål att cyklingen ska öka.

– Att fler cyklar och kan cykla säkert bidrar till att minska resandets miljöpåverkan, stärka folkhälsan och till bättre stadsmiljöer, säger Lovisa Alm, pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Satsningen ska gå till informations- och utbildningsinsatser som främjar ökad och säker cykling. Flera av projekten är riktade till barn och ungdomar. Regeringen menar att civilsamhället har goda chanser att påverka människor till hållbara beteenden genom bland annat deras lokala förankring.

– Ideella föreningar och organisationer gör ett viktigt arbete över hela landet, säger Lovisa Alm.

Vänder sig bara till cykling i städer

Men i realiteten vänder sig stödet enbart till cykling i städerna och i huvudsak Stockholm. Åtta av tio är Stockholmsbaserade projekt som får 3,7 miljoner, bland annat Svenska Cykelsällskapet och Svenska Cykelstäder. De övriga är två föreningar i Lund och Motala som får dela på sju procent av cykelpengen.

Cykelfrämjandet i Stockholm får drygt en halv miljon för projektet ”Ökad och säker cykling”, men är kritiska till regeringens strategi. De skriver på Twitter att regeringens cykelambitioner också måste synas i Trafikverkets nationella plan för transportsystemet. ”Fyra miljoner gör ingen cykelboom” skriver de och avslutar med att Trafikverket behöver få ett större ansvar att öka cyklingen som helhet i landet.