Zoom

Kvinnliga företagare satsar på förbättrad hälsa i Senegal

En kvinnlig odlare saluför sina produkter på en marknad i Casamence i södra Senegal.

Siny Samba från Dakar i Senegal tröttnade på att det bara fanns importerade och dyra fruktkonserver på hyllorna i hennes lokala butiker. Så hon valde att starta ett eget matföretag – som uteslutande använder sig av lokala och ekologiska råvaror.

Siny Samba är 28 år gammal och har en ingenjörsutbildning. Hon menar att innehållet i de importerade konservburkarna varken är lika gott eller näringsrikt som den lokala färska frukten. För tre år sedan startade hon därför Le Lionceau, Senegals första företag som är inriktat på att tillverka barnmat gjord av lokala, ekologiska och färska råvaror.

Utbildning i övergång till ekologisk odling

I dag har hennes verksamhet expanderat och företaget tillverkar flera olika produkter. Siny Sambas firma har nu nio anställda, som även utbildar frukt- och grönsaksodlare i olika delar av landet i hur de ska lagra sina produkter på bästa sätt, och hur de ska göra för att övergå till ekologiska odlingar.
– Vår filosofi är enkel – att använda inhemska produkter på bästa sätt och erbjuda detta till kunder som vill ge sina barn hälsosam och nyttig mat. Vi har byggt upp en verksamhet som förbättrar den lokala matproduktionen och samtidigt erbjuder människor mat av hög kvalité, säger hon till IPS.

Siny Samba har startat Le Lionceau – Senegals första företag som är inriktat på att producera ekologisk barnmat gjord på lokala råvaror
Siny Samba har startat Le Lionceau – Senegals första företag som är inriktat på att producera ekologisk barnmat gjord på lokala råvaror. Foto: Le Lionceau.

Siny Sambas företag gör dessutom informationsfilmer om vikten av att äta nyttigt, som erbjuds alla som köper deras produkter.

Hon menar att kvinnliga företagare fortfarande ställs inför särskilda utmaningar.
– När jag exempelvis kommer till ett affärsmöte tillsammans med min manlige kollega, så är det till honom de vänder sig medan de ignorerar mig, säger hon.

Samtidigt menar hon att utvecklingen är på väg åt rätt håll, och påpekar att det nu finns flera organisationer som erbjuder kvinnliga entreprenörer den utbildning de behöver.

Nästan ett av tio barn lider av akut undernäring

Hennes företag är bara ett av många som startats av kvinnliga entreprenörer i Senegal under de senaste åren.
Behovet av nyttig mat är stort i landet. Enligt forskningsrapporten Global nutrition report lider hälften av Senegals kvinnor i reproduktiv ålder av anemi, medan nio procent av landets barn lider av akut undernäring.

Experter menar att en av orsakerna är att det saknas tillräckligt med information om behovet av nyttig mat. Och Fatou Ndiaye Turpin, ordförande för kvinnoorganisationen Réseau Siggil Jigéen, RSJ, menar att de grupper som arbetar för att förbättra hälsan bland landets barn och kvinnor inte har de resurser de behöver.

Den åsikten delas av den digitala entreprenören och tvåbarnsmamman Seynabou Thiam i Dakar. Hon säger att det landets föräldrar behöver är mer information om barns hälsa och behovet av mödravård.

Allt fler får tillgång till internet

För sju år sedan startade därför Seynabou Thiam ett nätbaserat initiativ som syftar till att överbrygga informationsbristen. Gruppen har i dag över 12 000 medlemmar som nås av information om barns näringsbehov. Plattformen erbjuder även medlemmarna en möjlighet att dela med sig av sina problem och att hjälpa varandra.

Kvinnor säljer lokalproducerad mat i Casamence i södra Senegal
Kvinnor säljer lokalproducerad mat i Casamence i södra Senegal. Foto: Stella Paul/IPS.

Seynabou Thiam säger till IPS att många fler på senare år har fått tillgång till internet – vilket också skapat nya möjligheter för kvinnliga entreprenörer. Enligt Världsbanken kunde endast 15 procent av befolkningen koppla upp sig på nätet för nio år sedan – en siffra som ökat till 58 procent i dag.
– Frågor om hållbarhet finns alltid med i bakgrunden hos kvinnor, även när de vill tjäna pengar. De tänker ofta även på andras välmående, inklusive sina egna familjer, säger Seynabou Thiam.

En annan kvinnlig företagare är Gaelle Tall, som varit med och grundat Paps, ett nätbaserat företag som levererar varor i hela landet. När coronakrisen började fanns det dock inga företag i landet som erbjöd matleveranser via nätet. Men Gaelle Tall såg snabbt till att utöka hennes företags utbud till att även inkludera mat, vatten och hygienprodukter, som sedan kan levereras till kunder som blivit förvisade till sina hem i samband med nedstängningarna.