Radar

Fortsatt ökad efterfrågan på havredryck 

Sedan 2018 har försäljningen av havredryck i butik ökat med 72 procent.

På kort tid har utbudet av havredrycker i Sverige exploderat. Sedan 2018 har försäljningen i butik ökat med 72 procent. Efterfrågan fortsätter att öka, och innebär en matkulturell förändring, enligt mathistorikern Richard Tellström. 

Idag finns det över 70 olika sorters havredryck – en utveckling på 55 procent på tre år, enligt ett pressmeddelande från en av aktörerna på marknaden, Valio. 

Försäljningssiffrorna hos en populär cafékedja med tio butiker i Stockholm och cirka 4500 gäster om dagen visar att det inte bara är i butik som skiftet är tydligt:

– Ungefär var tredje gäst hos oss väljer havredryck istället för vanlig mjölk. Efterfrågan ökar hela tiden. Vi märker att det inte bara är de yngre som beställer en växtbaserad latte – det går inte längre att gissa på förhand vilka som kommer välja havredryck, säger Dennis Veidins, driftchef på Bröd & Salt.

"En stor matkulturell förändring"

Havredryck konsumeras över hela landet, men har nått störst genomslag i Stockholmsområdet och i Skåne. Nästan en tredjedel säljs i Stockholm (29 procent), 10 procent i Norrland och 16 procent i södra Sverige. 

Enligt Richard Tellström, docent i måltidskunskap och mathistoriker, är havredryckerna efter 25 år på marknaden inte längre en trend – utan en basprodukt i den svenska dryckeskulturen. 

– Skiftet från havregrynsgröten och havrevällingen, som var 1900-talets stora havreprodukter, till en bredd av havrebaserade livsmedel är en stor matkulturell förändring nu på 2000-talet, säger han.