Radar

Biden till Trump: Klimatmordbrännare

Trump förhöll sig kallsinnig tillKaliforniens klimatoro.

Bränderna som härjar USA:s västkust höjer temperaturen i valrörelsen.
”Klimatmordbrännare”, brännmärker utmanaren Joe Biden president Donald Trump. ”Det kommer att bli svalare”, hävdar presidenten kyligt.

Bränderna i Kalifornien har hittills eldhärjat närmare två miljoner hektar mark och dödat minst 35 människor. Men när Donald Trump på måndagskvällen, svensk tid, besökte delstaten förhöll sig presidenten kallsint till invånarnas klimatängslan.

– Det kommer att börja bli svalare. Vänta och se bara, svarade Trump efter att en tjänsteman på Kaliforniens förvaltning för naturresurser uttryckt oro över än värre bränder framöver.

– Jag önskar att vetenskapen delade din uppfattning, replikerade tjänstemannen.

Trump log och lade huvudet på sned.

– Jag tror inte att vetenskapen vet, faktiskt.

"En stor miljövän!"

Under sin tid i Vita huset har Trump upprepade gånger ifrågasatt klimatförändringarna och kallat växthuseffekten ”en bluff, påhittad av kineserna”. 2017 frånträdde han det globala klimatavtal som slöts i Paris 2015 och han har rivit upp miljölagar som företrädaren Barack Obama inrättade.

Men med presidentvalet 50 dagar bort tycks Trump vilja lägga sig till med en åtminstone lite grönare profil.

– Jag är en stor miljövän! förklarade presidenten i förra veckan sedan han förlängt ett förbud mot oljeborrning utanför Floridas, Georgias och South Carolinas kuster.

"Klimatmordbrännare"

Någon som inte håller med om den beskrivningen är Demokratiska partiets presidentkandidat Joe Biden. Medan Trump besökte Kalifornien höll Biden ett eldfängt klimattal i sin hemstad Wilmington i Delaware

– Om du ger en klimatmordbrännare fyra år till i Vita huset, varför skulle då någon bli förvånad om ännu mer av USA brinner? frågade Biden.

– Vi behöver en president som respekterar vetenskapen, som förstår att skadeverkningarna från klimatförändringarna redan är här.

Åter till Paris?

Trump har, utan att lägga fram bevis, påstått att miljön kommer att få ”permanenta skador” om demokraten Biden väljs till president, noterar tidningen The New York Times.

Få oberoende bedömare håller med. Bidens energi- och klimatplan är den mest offensiva som en presidentkandidat tagit fram, anser nyhetssajten Axios panel. Den tidigare vicepresidenten har lovat att USA omedelbart ska ansluta till Parisavtalet igen om han får flytta in i Vita huset.

Men Biden har inte varit särskilt framgångsrik i att lyfta klimatfrågan i en valrörelse som domineras av pandemin och de landsomfattande protesterna mot rasism.

"Som tändstickor"

President Trump har knappt nämnt bränderna och när han gjort det har han återupprepat sina argument från tidigare år – nämligen att dålig skötsel av skog och mark ligger bakom. Samma perspektiv framför presidenten när han nu besöker Kalifornien.

– När träd faller så blir de snabbt, efter ungefär 18 månader, väldigt torra. De blir verkligen som tändstickor.

Trump väntas också under sitt besök träffa lokala och federala brandbekämpare i McClellan Park i norra Kalifornien.

USA och Parisuppgörelsen om klimatet

Den samlade forskarvärlden, med FN:s klimatpanel i spetsen, är i princip ense om att den globala uppvärmning som påvisats de senaste decennierna beror på människan utsläpp av så kallade växthusgaser.

I vissa kretsar i USA har detta debatterats. President Donald Trump har flera gånger ifrågasatt klimatförändringarna. 2017 beslutade han att USA ska dra sig ur det globala klimatavtal som slöts vid ett toppmöte i Paris 2015, då demokraten Barack Obama var president.

Parisavtalet slår bland annat fast att den globala temperaturökningen ska begränsas till under två grader jämfört med förindustriell tid och att de globala utsläppen snarast möjligt ska nå sin högsta nivå för att sedan minska.

Ländernas nationella klimatplaner ska uppdateras vart femte år från 2020 och globala översyner av det internationella klimatarbetet ska göras vart femte år med start 2018. Dessutom ska världens utvecklade länder bidra med 100 miljarder dollar årligen i klimatbistånd till utvecklingsländer från 2020.

Sedan tillräckligt många länder ratificerat avtalet, däribland USA, trädde det i kraft den 4 november 2016.

Radar

S självkritiska till misslyckad integrationspolitik

Socialdemokraternas kulturpolitiska talesperson Lawen Redar är djupt självkritisk till partiets integrationspolitik.

Socialdemokraterna har under decennier misslyckats med sin invandringspolitik, visar en intern rapport som Aftonbladet tagit del av.
”Jag tycker att vi ska vara djupt självkritiska”, säger rapportens författare Lawen Redar (S), till tidningen.

Bristande migrations- och integrationspolitik har bidragit till en rad problem som Sverige i dag lider av, som parallellsamhällen med kriminalitet, parallella rättskipningssystem och religiös radikalisering, enligt Socialdemokraternas rapport.

Ett annat problem är enligt rapporten att det svenska språkets ställning har försvagats.

– Jag har mött kvinnor som befunnit sig i Sverige i 16 års tid utan att kunna prata svenska. Detta för att man inte möter myndigheter eller människor med svenska som modersmål i vardagen, som ett resultat av segregationen, säger Lawen Redar till Aftonbladet

Hon är Socialdemokraternas kulturpolitiska talesperson och menar att en orsak till att Socialdemokraterna inte har tagit problemen på allvar har varit en rädsla att förknippas med Sverigedemokraterna.

– När SD klev in i den nationella politiken 2010 behövde alla partier markera mot dem. Det har omöjliggjort en seriös integrationspolitik och debatt. Men det duger inte att frågan om integration främst får föras av ett extremnationalistiskt parti, säger Lawen Redar till tidningen.

Rapporten innehåller inte några förslag på ny politik på området integration. Det kommer i del två, som väntas bli klar våren 2024.

Radar

Så synar du gröna bluffar

Håll utkik efter godkända miljömärkningar för att undvika att falla för ”greenwashing” när du handlar, råder Sveriges Konsumenter.

Grönt, hållbart eller klimatneutralt? Falska miljöpåståenden i reklam är svåra för konsumenterna att avslöja, enligt en ny undersökning. Men det finns enkla knep för att undvika att gå i fällan.

En stor andel svenskar vill handla miljö- och klimatvänligt, men många har svårt att se igenom falska reklampåståenden och avslöja ”greenwashing”. Det visar en ny internationell undersökning som Sveriges Konsumenter står bakom.

Greenwashing, eller grönmålning på svenska, innebär falsk eller vilseledande marknadsföring där företag eller organisationer vill ge sken av att de är mer miljövänliga än vad de faktiskt är. Ett allt vanligare fenomen, enligt Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

– I den här djungeln är det väldigt svårt för konsumenterna att skilja ut vad som är sant och falskt. Inte minst när det gäller begrepp som klimatneutral och klimatpositiv. som många har svårt att förstå vad det innebär. Vi tycker att det är ytterst tveksamt om de ska få användas, säger han.

Okända märken

Bertoft betonar att konsumenterna inte ska behöva vara detektiver – grundkravet är att det ska gå att lita på reklamen. Samtidigt finns några enkla knep att för att undvika den grönmålade fällan.

Det första är att titta efter godkända miljömärkningar som exempelvis Svanen, Krav eller EU-blomman och vara misstänksam mot märken man inte känner igen.

– Det finns väldigt mycket hittepåmärken på marknaden. Det finns en flora av olika egna märken som ska kunna se ut som någon sorts stämpel.

– Undersökningen visar också att väldigt många konsumenter tror att miljöreklam är godkänd eller förhandskontrollerad av myndigheterna – och så är det inte.

Fundera på bildvalet

Det andra rådet är att se upp med formuleringar som ”hållbart”, ”grönt”, eller ”växtbaserat”

– Speciellt ”hållbart”, ”grönt” och även ”miljövänligt” är väldigt luddiga begrepp som ska ge någon sorts skimmer av att det är bättre än det kanske är. Sedan ska man fundera på bildvalet. Skogar, ängar, grön färg – betyder det verkligen någonting eller är det bara ett trick?

Samma skeptiska hållning bör enligt Jan Bertoft gälla inför begrepp som ”klimatneutralt”, ”klimatkompensation” eller ”klimatpositiv”.

– Det är begrepp som är skapade mycket för att man ska tro att man ska kunna fortsätta konsumera som vanligt.

Kolla siffran

Något annat att vara vaksam på är miljöpåståenden om produkter eller tjänster som i sig är miljöfarliga, som exempelvis flyg, bilar eller cigaretter, samt företag som säger sig vara det bättre alternativet för miljön genom att jämföra sig med andra som är värre, enligt Jan Bertoft.

Han råder vidare att se om det finns siffror eller andra bevis för det företaget säger, exempelvis fotnoter med referenser till forskning.

Men även när det gäller siffror bör man vara uppmärksam. Om ett företag exempelvis lyfter fram att ”50 procent är återvunnet”, kan man fråga sig vad den andra halvan består i och om det handlar om 50 procent av förpackningen eller hela produkten.

Kräver skärpning

Redan 2020 visade en undersökning från EU-kommissionen att hälften av alla gröna påståenden på marknaden var vaga, vilseledande eller ogrundade – och problemet väntas växa ytterligare.

Sveriges Konsumenter vill se en regelskärpning och välkomnar att en ny lagstiftning för att begränsa gröna påståenden och märkningar är på gång i EU.

– Det kommer bli mer och mer miljöreklam i och med att kraven skärps på att företag ska vara mer miljöanpassade. Då får det inte vara vilda västern.

Om undersökningen

• 16 länder ingick i undersökningen. Sammanlagt svarade 16 323 personer mellan 18 och 74 år på enkäten under maj och juni 2023. 1 018 av dem var från Sverige.
• 43 procent av de svarande säger sig ha sett exempel på greenwashing de senaste 12 månaderna.
• Okunskapen är samtidigt stor – en av tre säger sig förstå klimatpåståenden som låga koldioxidutsläpp, lågt klimatavtryck och koldioxidkompenserat.
• Ett exempel på felaktig uppfattning är att 17 procent tror att en vara som är klimatneutral har producerats utan klimatutsläpp.
Källa: Sveriges Konsumenter