Trots att det finns ett mål om att cyklandet i Stockholm ska öka, och trots att allt fler väljer cykeln framför bilen så är det bara en procent av de regionala cykelstråken som uppfyller en grundläggande standard. Det menar nätverket Cyklandeombud Stockholm som nu utmanar stads- och trafikplanerare i staden att cykla för att de bättre ska förstå riskerna.
– Vi tror att det är först när man har gått i någon annans skor, eller i det här fallet trampat i någons hjulspår, som man på allvar kan förstå vilka utmaningar och risker denne utsätts för, säger initiativtagaren till utmaningen, Johanna Wolff i ett pressmeddelande.
Varje år utmanar nätverket en grupp i staden, som i sin yrkesroll påverkar upplevelsen av att cykla, att välja cykeln som transportmedel under en vecka. Utmaningen kallas för ”Trampa i mina hjulspår” och i år har de alltså valt att utmana de som planerar cykelbanorna och trafiken.
Utgår från bilnormen
Under den rådande coronapandemin har cykeln som transportmedel fått ytterligare en skjuts, men trots detta menar nätverket att infrastrukturen i hög grad utgår från bilnormen.
Förutom att cykling är bra för klimatet så ökar det också folkhälsan och den samhällsekonomiska vinsten, skriver nätverket.
Utmaningen kommer att pågå under den Europeiska Trafikantveckan, den 16-22 september, då hållbara resor och transporter underlättas och uppmuntras.