Krönika

Off grid influencers – slavar under sociala medier?

Youtube tycker att jag ska ta del av en ung kvinnas vardagsliv utanför ekorrhjulet i de amerikanska bergen. Hennes kanal består av olika clickbait-ikoner där hon badar naken i en sjö, står halvnaken och håller upp håret med ryggen mot kameran, skrider omkring på en blomsteräng i solnedgången med en löst åtsittande klänning.

Sex säljer, det vet vi, alla är idag en produkt, det vet vi, men vad får dessa självutnämnda sanningssökare att proklamera att de lämnat samhället där hän för att gå och leva på något berg i samförstånd med naturen, universum osv och samtidigt slaviskt dokumentera detta på samtliga sociala medier?

Just den här tjejens konto gjorde mig konfunderad, hon verkar genuin i sin önskan om ett liv ”in tune” med sin omgivning och sig själv, hennes glädje över de små sakerna i livet verkar autentisk och hennes vilja att dela med sig av sitt nya liv känns även den välvillig och jag blir genast inspirerad och nostalgisk över min ungdoms likartade frihetstörstande och förhoppningar om självförsörjning i ett annat sorts samhälle.

Videon jag ser på handlar om en vanlig dag i hennes liv, där vi får se henne göra frukost ur olika vinklar, lämna hemmet, köra i gryningens halvdunkel upp till en utsiktsplats där hon tar fram en cykel för att sedan cykla upp för ett berg. Detta dokumenteras av en enda kamera och hon är den enda människan närvarande. Hon går alltså ut ur sitt hus och filmar det, bara för att komma tillbaka in, hämta kameran och placera den vid sin uppfart, filma när hon kör ut ur den, här ser man till och med hur hon bromsar bilen istället för att köra vidare på vägen; kameran måste ju med.

Under sin bestigning av berget behöver hon placera kameran på olika platser för att sedan cykla ner och hämta den igen för att göra samma bestigning en gång till, placera kameran och upprepa proceduren tills hon kommit till toppen. Det tar alltså henne mer än dubbelt så lång tid att genomföra något, vad som helst, när hon filmar sig själv samtidigt.

Ovanpå bilder där hon firar livet på toppen av berget hon just bestigit, med gitarrplinket från låten Society i bakgrunden berättar hon insiktsfullt om sociala institutioner med vertikala maktsstrukturer som ska hålla människor i schack. Hon lägger alltså en hel del tid på att redigera sina videor, med ett proffsigt resultat. Jag köper det direkt.

Men när jag sedan blir medveten om hennes olika kameraplaceringar och det faktum att hon sitter och skrattar in i en kamera efter att lite krystat, märker jag nu, snurrat runt på toppen av berget börjar jag bli skeptisk. Vem är mer inbäddad i den sociala strukturens vertikala maktstruktur än denna presterande, proffsiga kvinna?

Den inledande bergsbestigningen är symbolisk för hennes karriärklättring inom influenceryrket. Vem är det hon bestiger berg för egentligen? Jag börjar undra om denna typ av liv vore meningslöst för henne utan sin publik på sociala medier, att ha många följare är idag en av de största indikationerna på framgång.

Dokumenterar hon ädelt för att visa världen att detta sätt att leva på är möjligt, eller lever hon så här för att kunna leva på sina intäkter från Youtube? Är det ena direkt beroende av det andra, två sidor av samma mynt? Går det inte längre att vara fri, utan att samtidigt vara en slav? Dags för en reflekterande promenad i skogen.

Utrymmet sociala medier ger åt självständiga entreprenörer

Illusionen av frihet i det nyliberala samhället