Radar

Greenpeace anmäler Preem för vilseledande reklam

Greenpeace anser att Preems annonser var utformade för att likna journalistiska artiklar och reportage, vilket gör det svårt att skilja reklamen Preem betalat för – från redaktionellt innehåll.

Med bilder på gröna skogar, folkkära kändisar och prat om miljö- och klimatfördelar försöker Preem få sin fossila verksamhet att framstå som något bra för planeten, menar Greenpeace som nu anmäler företaget för sin vilseledande reklamkampanj.

Den 15 juni kommer mark- och miljödomstolens beslut om huruvida Preem får tillstånd att expandera sitt oljeraffinaderi i Lysekil, därefter går frågan över till regeringen. Inför beslutet har Preem, enligt Greenpeace, spenderat miljoner på en mycket omfattande, systematiskt vilseledande reklamkampanj i bland annat Dagens Nyheter, Ny Teknik, Lysekilsposten, Expressen, Youtube, och Facebook.

–  Mitt i en skenande klimatkris har Preem använt fula knep och lagt miljontals kronor på att försöka få sin fossilverksamhet att framstå som en miljö- och klimatgärning. Sanningen är att Preem vill öka koldioxidutsläppen med en miljon ton, göra Preemraff i Lysekil till Sveriges enskilt största utsläppskälla och hindra Sverige från att leva upp till våra klimatmål. Det är oetiskt, otillåtet och oförsvarbart, säger Isadora Wronski, Sverigechef på Greenpeace i ett pressmeddelande.

"Anspelar på människors rädslor"

Enligt Gustav Martner, kreativ chef för Greenpeace i Norden, strider reklamkampanjen mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter, och är ett av de värsta exemplen på greenwashing han sett i Sverige.

– När vi började granska i detalj hur mycket Preem medvetet grönmålat, försökt förstärka konflikter mellan olika grupper i samhället och till och med anspelat på människors rädslor för krig blev jag chockad. Att ett företag har mage att göra så här och att ansvariga myndigheter inte stoppat dem är inte värdigt vår demokrati, säger han.

Enligt EU kommissionens vägledning om otillbörliga affärsmetoder, bör ordval, bildspråk och den övergripande produktpresentationen i en reklamkampanj (d.v.s. layout, färgval, foton, bilder, ljud, symboler eller märkningar) beaktas i sin helhet.

Greenpeace anser att det är tydligt att helhetsintrycket i Preems reklamkampanj har vilselett allmänhet och beslutsfattare.

Har fällts tre gånger

Tidigare i veckan anmälde Greenpeace Preems reklamkampanj till Reklamombudsmannen och Konsumentverket, med kravet att Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell stoppar Preems greenwashing.

Reklamombudsmannen (RO) svarade att de inte kan ta sig an Greenpeace anmälan eftersom den är för “komplicerad och av teknisk karaktär”. De anser istället att Konsumentverket ska agera.

Greenpeace, vars anmälan bestod av 79 olika reklamenheter, kommer nu istället att skicka in separata anmälningar av varje enhet som kampanjen består av till Reklamombudsmannen för enskild prövning.

Preem har hittills fällts tre gånger i Reklamombudsmannens opinionsnämnd, senaste gången 6 maj 2020. Konsumentverket har ännu inte svarat om tillsynsärende kommer inledas.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV