Radar

Sveriges julhandel 6 gånger större än klimatbudgeten

I år förväntas julhandeln slå nytt rekord.

Förra året spenderade svenskarna 80 miljarder på att shoppa under december månad. I år förväntas julhandeln slå nytt rekord. Samtidigt landade regeringens totala klimat- och miljöbudget för 2020 på 12 miljarder,  rapporterar Supermiljöbloggen.

Julhandeln har slagit rekord 17 år i rad (förutom en marginell dip år 2012). Och det förväntas den göra även i år. Även försäljningen på Black Friday spås öka med hela tjugo procent i år. Black Friday, som infaller den 29 november i år, är den dag som man brukar räkna inleder julhandeln.

I en debattartikel i Aftonbladet kritiseras Black Friday av flera representanter från olika miljöorganisationer. ”Är det verkligen acceptabelt att fortsätta uppmana oss konsumenter att gräva oss allt längre ner i detta svarta hål av överkonsumtion? För att säkra en vettig framtid för nästa generation – våra och andras barn – måste vi förändra våra konsumtionsbeteenden i grunden.” skriver de.

Sveriges klimatsatsning kommer inte att räcka

Det så kallade ”Planetpaketet” som regeringen släppte i höstbudgeten i september innehåller klimat- och miljöreformer för 2,9 miljarder.  Per Bolund (MP) kallade det: ”ett rejält kliv framåt för svenskt miljöarbete”.

Paketet innehåller satsningar på bland annat Klimatklivet, Industriklivet, laddstolpar till elfordon, rena hav och pollinerande insekter.

”Även om 2020 års budget med sina drygt 12 miljarder är den mest ambitiösa satsningen på klimat- och miljöåtgärder någonsin, så kommer det inte att räcka. På långa vägar. Enligt FN:s klimatpanel IPCC kommer staten att behöva investera närmare 100 miljarder per år för hela samhällets klimatomställning. Är nya rekord för både julhandeln och Black Friday det vi ska sträva efter med dessa siffror i bagaget?” skriver Supermiljöbloggen.