Ny planet tvingar forskare till nya teorier

En svensk forskargrupp har spelat en viktig roll i upptäckten av en ny typ av planet. Den ovanliga himlakroppen GJ3512b har lett till nya teorier om hur planeter bildas.

Det unika med planeten är storleken. Aldrig tidigare har en så stor planet hittats kring en så liten stjärna. Upptäckten, som nu publiceras i tidskriften Science, har tvingat forskarna att omvärdera teorierna om hur planeter bildas.

– Vi har kommit fram till att planeten inte kan ha bildats genom de klassiska teorierna, säger Anders Johansen, astronomiprofessor vid Lunds universitet.

Har rasat ihop

Enligt den klassiska förklaringen bildas planeter genom att dammpartiklar kolliderar med varandra för att sedan successivt bilda större kroppar. Men så kan den nyupptäckta planeten, som fått namnet GJ3512b, alltså inte ha bildats.

Den alternativa teorin är att planeten har bildats på samma sätt som stjärnor bildas.

– Här är teorin nästan tvärtom mot den klassiska. Vi tror att det bara är en klump gas och damm som kretsat kring stjärnan som sedan rasat ihop under gravitationen och bildat en planet, säger Anders Johansen.
Forskarna tror att fenomenet är mycket ovanligt.

Större än Saturnus

Planeten kretsar kring en röd dvärgstjärna som är en åttondel så stor som vår sol. Samtidigt är den nyupptäckta planeten större än Saturnus, som är vårt solsystems näst största planet.

Men exakt hur planeten ser ut är oklart, enligt Anders Johansen.

– Men om man gissar lite kan man föreställa sig att den är röd eller brun, säger han.

Planeten är en av de 4 044 exoplaneter, alltså planeter som befinner sig i andra solsystem än vårt eget, som upptäckts sedan den första registrerades 1995. Ofta väcker upptäckten av nya planeter frågor om utomjordiskt liv men chansen för liv på GJ3512b är väldigt liten.

– Det är alldeles för varmt eftersom planeten ligger så nära sin stjärna, säger Anders Johansen.

Arbetet med den nya planeten har varit ett samarbete mellan 160 forskare från 48 olika lärosäten. Upptäckten gjordes med hjälp av instrumentet Carmenes som finns vid Calar Alto-observatoriet i södra Spanien.

Exoplaneter

En exoplanet är en planet som kretsar runt en annan stjärna än vår egen sol. Ordet är en förkortning av uttrycket extrasolär planet.

De första exoplaneterna hittades på 1990-talet. I början rörde det sig om gasjättar av Jupiters typ som låg i nära omloppsbana runt sina stjärnor. Men med tiden har det upptäckts fler och fler jordliknande planeter som ligger inom den så kallade beboeliga zonen, det vill säga på ett avstånd från sina stjärnor som gör det möjligt för liv att existera.

I dagsläget känner forskarna till över 4 000 exoplaneter.

Källa: Rymdstyrelsen