Radar

Inlandsbanan vill gå över till vätgasdrivna tåg

Inlandsbanan hoppas kunna ersätta sina diesellok med vätgasdrivna bränslecellslok i framtiden.

Tåg lyfts ständigt fram som det mest klimatvänliga sättet att resa långt. Men även bra sätt kan bli bättre. Nu vill Inlandsbanan ersätta sina diesellok med vätgasdrivna bränslecellslok, skriver Ny Teknik.

Inlandsbanan är drygt 100 mil lång och sträcker sig mellan Gällivare och Mora. I dagsläget fraktas mycket gods som dras av diesellok på sträckan. Nu vill Inlandsbanan gå i ny riktning.

– Det finns många skäl till att vi driver den här frågan. Inlandsbanans kapacitet är outnyttjad och ska vi uppfylla planen på att godstransporter ska flyttas från väg till järnväg är vätgaståg och vår infrastruktur ett alternativ som kan vara igång inom en snar framtid, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm, till Ny Teknik.

Sverige är långt ifrån först i världen med att påbörja en övergång till vägtasdrivna lok. Allra längst fram är Tyskland. I september förra året körde företaget EVB (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser) världens första resa med den nya tidens lok som har en topphastighet på 140 km i timmen.

Tyskland först ut

De tyska tågen tankas vid en mobil tankstation för vätgas, där gasen pumpas över till tågen från en drygt 13 meter hög stålcontainer.
Om tre år hoppas Storbritannien ha liknande tåg i trafik, med en målsättning att byta ut samtliga dieseldrivna tåg senast 2040.  Även Nederländerna, Danmark, Norge, Italien och Kanada har visat intresse att gå över till vätgasdrivna tåg på sina järnvägar.

En övergång sker dock inte i en handvändning. Enligt Peter Ekholm kan Inlandsbanan inte själva ta en sån stor investering, utan det kommer att krävas ett samarbete mellan regering, kommuner och kommersiella operatörer.

– Vi är elefanten i rummet som kan bidra med stor samhällsnytta om alla börjar agera istället för att diskutera hur vi ska minska transportsektorns utsläpp, säger Peter Ekholm.

Svenska marknaden för liten

Om satsningen ska lyckas kan även ett samarbete över landsgränserna komma att bli ett måste. Detta då den svenska marknaden bedöms vara för liten för en sådan stor investering. Åtminstone enligt Rob Whyte vid Alstom, företaget som har tillverkat de vätgasdrivna tågen i Tyskland.

– Det tar tid och energi att utveckla en lösning för en specifik marknad. Att göra enstaka försökståg är svårt att motivera, kostnaden är för hög. Om man kan samarbeta, till exempel mellan Norge och Sverige, för att få upp volymerna och få fram ett långtidskontrakt kan en övergång till vätgas ske ganska snabbt, sade han vid ett seminarium under Almedalsveckan.