Radar

Fler väljer alkoholfritt till jul och nyår

Under de senaste tio åren har den totala försäljningen av alkoholfritt på Systembolaget fyrdubblats.

Systembolaget har under de senaste åren sett en stor generell ökning av försäljningen av alkoholfria alternativ. Till storhelgerna märks det särskilt tydligt då även försäljningen generellt ökar.  

Mellan juli och september i år ökade försäljningen av alkoholfritt med drygt 5 procent i hela landet. Störst var ökningen i Jämtlands län med 12 procent under samma period.

I Dalarna var ökningen 2,7 procent, rapporterar SVT nyheter, och Systembolagets butikschef i Borlänge Laila Lindkvist berättar om att ökningen märks särskilt inför jul och nyår.

– Till storhelger så ökar försäljningen av alkoholfritt med mellan 200 och 400 procent, säger hon. 

Hon säger att många idag, av olika anledningar, vill kunna erbjuda sina gäster alkoholfria alternativ. 

– Jag tror att det handlar mycket om medvetenheten idag i samhället, fortsätter Laila Lindkvist. Att vi har en mogen smak på våra drycker som passar dagens rätter. Men även till det privata – att ta sig ett glas alkoholfritt. Det ökar.

Fler kan tänka sig en "vit jul"

Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO skriver i sin kampanj Vit jul att Systembolagets försäljning generellt ökar med 70 procent veckan före jul och att 21 procent av alla niondeklassare tycker att någon förälder dricker för mycket. Men samtidigt uppger allt fler vuxna att de kan tänka sig att fira en jul utan alkohol, enligt en YouGov-undersökning från 2018.

Under de senaste tio åren har den totala försäljningen av alkoholfritt på Systembolaget fyrdubblats, enligt ett pressmeddelande. 

– Vi ser att intresset för alkoholfri julöl ökar. Kunderna efterfrågar fler alkoholfria drycker, och det gör i sin tur att producenterna vill ta fram nya sorter, säger Magnus Lindblom, inköpare på Systembolaget.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV