Startsida - Nyheter

Radar

Voi sänker hastigheten på elsparkcyklar

Voi ska begränsa hastigheten för sina elsparkcyklar på vissa gator.

Efter en kraftig ökning av antalet rapporterade olyckor i Skåne ska företaget Voi begränsa hastigheten på sina elsparkcyklar på vissa gågator i Malmö. ”En olycka är en för mycket, men det är viktigt att se att det 2019 görs miljontals resor med elsparkcykel” säger Vois pr-chef Kristina Hunter Nilsson.

Genom det nät som elsparkcyklarna är uppkopplade till kommer Voi att sänka topphastigheten från 20 till sex kilometer i timmen på berörda gågator, vilket SVT Nyheter Skåne först rapporterade om.

– Det är ännu inte klart vilka gator det blir. Vi pratar med kommunen nu, det är de som bestämmer, säger Kristina Hunter Nilsson till TT.

Företaget har redan infört hastighetsbegränsningar på vissa platser i Göteborg, och planerar att införa det i alla svenska städer där de är verksamma.

Nya siffror visar en mångdubbling av rapporterade olyckor med elsparkcykel i Skåne. I fjol rapporterades nio olyckor till Transportstyrelsen – hittills i år är siffran 82.

Det kan dock finnas ett mörkertal, då Transportstyrelsen bara registrerar de fall där polis eller sjukvård uppger att en elsparkcykel varit inblandad. I mars rapporterade P4 Malmöhus att akuten i Malmö tar emot flera patienter i veckan.

Trafikkurs

Enligt Hunter Nilsson bör olyckorna ses i relation till den kraftiga ökningen av antalet åkande.

– Att jämföra tiotals eller hundratals olyckor med miljontals åkande är viktigt för kontexten.

I början av september ska Voi lägga ut en kurs i trafikregler på webben, och den som testats och godkänts ska belönas med gratis åkturer.

Det finns dock ingen plan på att göra testet obligatoriskt för den som vill använda fordonen.

– Först vill vi rulla ut det här och se hur det går. Vi tror på att belöna gott beteende och att gratis åkturer är ett bra incitament. Vi tror att det kommer att bli coolt att göra testet. Säkerhet är coolt, säger Hunter Nilsson.

Riktlinjer

Voi har ett antal riktlinjer för sina användare – man ska vara minst 18 år, bära hjälm, vara nykter och inte åka fler än en person per fordon. Att följa dem är dock upp till den enskilde användaren.

– Vi tar säkerhet på allvar. Vi gör vad vi bedömer är nödvändigt, men användarna har också ett ansvar. Vi ser också gärna att andra hjälper till så att de efterlevs, exempelvis polisen.

TT: Hur ser ni på ert eget ansvar?

– Vi delar ansvaret med kommunerna, ordningsmakten och användarna. Precis som när det gäller cyklar eller bilar. Men vi välkomnar nya idéer för ökad säkerhet, vi samarbetar med kommunerna och följer löpande upp hur det går. Vi har trots allt bara funnits i ett år.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV