Prenumerera

Logga in

Radar

Svaga incitament för att få unga att resa hållbart

Flyget står för 2,5 procent av de globala utsläppen.

Trots att turismen har en stor miljöpåverkan så väljer många unga bort miljövänliga alternativ. Anledningen beror på en kombination av okunskap, fatalism och en överdriven tro på ny teknik visar forskning från Luleå tekniska universitet.

Turism kommer ofta med ett stort miljöavtryck, inte bara i form av växthusgaser utan också genom bland annat ökad markanvändning, vattenförbrukning och avfall. Enligt en artikel i tidskriften Nature från 2018 stod den globala turismen då för omkring 8 procent av världens samlade klimatsläpp och i dag tros siffran vara ännu högre på grund av att fler och fler människor reser. Andra undersökningar visar att enbart flyget står för cirka 2,5 procent av de globala utsläppen.

– Politiska initiativ och företagens initiativ är viktiga för att begränsa miljöpåverkan. Men exemplen på internationella avtal som reglerar den globala turismmarknaden och egna initiativ från turistbranschen är få. Min avhandling fokuserar i stället på påverkan genom individuella konsumtionsval, säger Jenny Nilsson Vestola, doktor i industriell marknadsföring vid Luleå tekniska universitet som i ett flertal studier tittat närmare på ungas resande och vad som skulle få dem att resa mer hållbart.

Jenny Nilsson Vestola, doktor i industriell marknadsföring vid Luleå universitet. Foto: Staffan Westerlund

I en studie har hon, genom sökningar på diskussionsforumet Reddit, analyserat hur Generation Z (personer födda mellan 1997 och 2012) ser på sin sin förmåga att påverka klimatet genom konsumtionsval och kommit fram till att det finns tio olika barriärer. En är bristande kunskap – många upplever att det är svårt att veta hur man på ett effektivt sätt kan minska sin klimatpåverkan och fastnar lätt i debatter. Andra barriärer är fatalism – det vill säga att man tror att det man gör inte spelar någon roll – samt en tilltro till att det är tekniken, snarare än livsstilsförändringar, som kommer att lösa klimatproblemen.

– Man bör ha i åtanke att vita män från USA är överrepresenterade på Reddit. Syftet med studien var dock inte att få en statistiskt säkerställd bild av attityder till turism utan att förstå de olika perspektiv unga har i frågan, förklarar Jenny Nilsson Vestola.

Skillnad mellan Generation Y och Z

Med hjälp av en brittisk studie har hon också undersökt skillnader mellan Generation Z och generation Y (personer som är födda mellan 1981 och 1996). Generellt upplever Generation Y mer egenmakt och upplever att deras omgivning tycker att miljövänlig turism är en viktig fråga.

Just upplevd egenmakt är också, i kombination med oro för miljön och en medvetenhet om konsekvenserna av miljöbelastande turism, det som kan få fler att välja miljövänliga turistalternativ trots att de kan vara dyrare och mer tidskrävande, enligt Jenny Nilsson Vestola.

Några övergripande slutsatser är att det saknas incitament för att få unga att välja miljövänliga turistalternativ samt att många unga inte spontant kopplar samman turism och miljö.

– Om unga ska förmås att välja miljövänliga alternativ måste man trycka mer på aspekter som inte bara har med miljön att göra. Miljövänlig turism måste upplevas som roligare, billigare och bekvämare. Det är också viktigt att identifiera förebilder, till exempel influencers, som kan normalisera miljövänligt turistande, säger Jenny Nilsson Vestola.