Startsida - Nyheter

Radar

Nedläggningen av nattåget från Göteborg till Umeå väcker protester

STOCKHOLM 20230209 Nattåg på Stockholms central. Foto: Henrik Montgomery / TT / kod 10060

SJ:s nattågstrafik från Göteborg till Umeå läggs ner när den nya tågplanen införs. Nedläggningen har fått kritik och i helgen väntar protestaktioner mot beslutet av bland andra Jordens vänner.

Natten till söndag införs den nya tågplanen för 2025 (T25) för järnvägarna i Sverige. Flera förändringar är att vänta, med både indragna linjer och utökad trafik, rapporterar Järnvägsnytt.

För resenärer på västkusten försvinner linjen med nattåg mellan Göteborg och Umeå, vilket har lett till protester.

På Facebook uppmanar Jordens vänner och flera andra grupper till protester under lördagen på Umeå central, som ska gå i julens tecken med sånger, tomteluvor och plakat.

”Vi vinkar av det sista tåget och kräver att regeringen avsätter pengar för att ha daglig nattågstrafik mellan alla delar av Sverige. Vi har köpt en nattågsbiljett till Andreas Carlson, infrastrukturminister i regeringen. Vi hoppas att de tar fram pengar i vårbudgeten för att återuppta trafiken mellan Sveriges andra stad Göteborg och Norrlands största stad Umeå”, skriver gruppen på Facebook.

Flera andra föreningar är med och protesterar, bland annat SOL-nätverket, Skiftet, Back on Track Sverige, Järnvägsfrämjandet, och Fältbiologerna.

”Olönsam trafik”

SJ har meddelat att tåglinjen är en förlustaffär för företaget, trots försök att få ihop det ekonomiskt sedan 2020. Eftersom det inte är kommersiellt gångbart vill SJ att nattåget subventioneras via statliga medel.

– Vi vill gärna fortsätta köra nattåg mellan Göteborg och Jämtland, men trafiken är olönsam. Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som för nattågen mellan Stockholm och Jämtland, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ, till Järnvägsnytt.

SJ får statligt stöd för nattågen från Stockholm till Duved och Övre Norrland, men inte för resor från Göteborg. Detta efter Trafikverkets upphandling av nattågstrafik.

– Vi har full förståelse för att SJ inte vill köra vidare. Nu får man åka snabbtåg till Stockholm och kliva på nattåget där. Vi vet att det inte är populärt att byta tåg, men vi får inte upphandla. Även om vi skulle få det så finns det högre prioriterade insatser som vi behöver göra, säger Dan Lundholm, förvaltare för Trafikverkets avtal om nattågstrafik, till SVT Nyheter.

Det kommer fortfarande finnas möjlighet att resa med tåg nattetid till destinationer som Åre, Östersund och Umeå från Göteborg, men då kommer resenärerna behöva byta tåg mitt i natten, vilket kan upplevas som ett hinder för att kunna resa på ett mer hållbart sätt, framför flyg eller andra färdmedel.

Andra förändringar i T25 är att Mälardalstrafik och entreprenören Transdev börjar köra från de tåglägen som SJ har använt för pendeltrafik mellan Stockholm och Uppsala.

Regionaltågtrafiken mellan Göteborg och flera städer, däribland Skövde och Alingsås kommer att påverkas av ett byte av kontaktledningsanläggningen, något som kommer leda till längre tid för resenärerna och inställda turer.

Några förändringar i T25

SJ kommer att ta nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland från Vy Tåg, men lägger samtidigt ned nattågen mellan Göteborg och Umeå.

Det blir färre avgångar mellan Göteborg och Stockholm och det varnas för att restiderna kan förlängas med 15–40 minuter.

På sträckan Borås och Stockholm kommer det inte att gå några snabbtåg under tre år.

Däremot återupptas sträckan Stenungsund och Uddevalla.

Antalet pendeltåg mellan Göteborg och Alingsås halveras.

Mälardalstrafik och Transdev börjar köra fler tåg mellan Stockholm och Uppsala när SJ slutar med pendeltågstrafiken.

Järnvägsnytt

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV