Barns motoriska utveckling kan stärkas av såväl föräldrar som föreningsliv, liksom genom väl utformade skolgårdar. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.
För att barn ska må bra på både kort och lång sikt är deras motorik en viktig grundsten. En ny studie visar att bra motorik inte bara är viktig för den fysiska hälsan utan också för barnens sociala och känslomässiga hälsa. Det säger Beatrix Algurén, docent i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet, en av forskarna bakom studien.
Föräldrar kan hjälpa barn till motorisk utveckling genom att bidra med att skjutsa barn till träningar eller ta med dem till platser där det går att vara fysiskt aktiva. Att föräldrar är engagerade och tittar på har också en positiv effekt.
– Föräldrar som aktivt uppmuntrar och stödjer sina barns fysiska aktiviteter bidrar därmed på ett avgörande sätt till deras motoriska utveckling, säger Beatrix Algurén, som också förklarar att detta gäller oavsett kön.
Fysisk miljö spelar stor roll
Däremot finns det könsskillnader i vad som hade bäst effekt på pojkars respektive flickors motoriska utveckling. Medan pojkar i högre grad gynnades av tränarledda fysiska aktiviteter hade skolmiljön och en trygg utomhusmiljö stor påverkan på flickor.
– Det visar att den fysiska miljön runt barnen kan ha en betydande inverkan på deras utveckling och bör vara ett område för framtida satsningar, säger Beatrix Algurén.
I ett år har Skolverket haft i uppdrag att se över hur digitala hjälpmedel används i förskolan, och bland annat lyfta fram rörelseaktiviteter.
– I förskolan måste barnen få möjlighet till rörelse och att utveckla sin motoriska kompetens. Skärmtid är ofta förknippat med stillasittande. Och det ger ju konsekvenser på lång sikt, säger Beatrix Algurén.
Motorisk utveckling
Studien Biopsychosocial and Environmental Correlates of Children’s Motor Competence: An Exploratory Study omfattade 355 barn i åldrarna 7–8 år. Den går att ta del av här.
Med motorisk kompetens avses förmågan att utföra och behärska målinriktade fysiska rörelser och färdigheter. Det kan handla om grovmotoriska färdigheter som att hoppa, springa, kasta och hålla balans, eller finmotroriska färdigheter som att hålla i en penna och rita. Den motoriska förmågan är en grundsten inte bara för den fysiska hälsan utan även för barnens sociala och känslomässiga hälsa.