Hela 81 procent av svenskar uppger i en ny Sifo-undersökning att de bara har ett litet förtroende för miljöarbetet inom klädbranschen. Ingen av undersökningens deltagare svarar att de har ett stort förtroende.
Trots att fyra av fem svenskar i en ny Sifoundersökning svarar att de bara har ett litet förtroende för det miljöarbetet som görs av klädbranschen uppger många att de ändå försöker göra miljöval vid inköp – 49 procent svarar att de gör det.
Miljövalen handlar framför allt om att ta hänsyn till kläders livslängd och kvalitet, därefter tas hänsyn till om materialet är återvunnet eller kommer från en miljömärkt råvara.
– Undersökningen ger klädbranschen ett tydligt underbetyg för deras miljöarbete. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att klädföretagen inom fast fashion har en mycket negativ miljöpåverkan, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.
Handlar för mycket kläder
Naturskyddsföreningen har tidigare i höst lanserat rapporten Monstret i garderoben som granskar fast fashion, en affärsmodell som är långt ifrån hållbar. I rapporten betonar Naturskyddsföreningen att svenskar handlar i genomsnitt 25 nyproducerade kläder per person och år, medan högst fem sådana plagg skulle vara möjligt att inhandla. De har kommit fram till detta genom att räkna på utsläppstaket per person för att nå 1,5-gradersmålet för klimatet.
I undersökningen svarar tre av tio att de har ett mycket litet förtroende för miljöarbete inom klädbranschen och ingen svarar att de har ett stort förtroende. Det låga förtroendet förklaras framför allt av att de svarande inte tycker att de kan lita på att insamlade kläder återvinns – 52 procent svarar det och 49 procent litar inte på företagens miljömärkningar.
”Kan aldrig bli hållbart”
Det har tidigare avslöjats i reportage av Aftonbladet att kläder som samlats in i Sverige av H&M inte återvunnits utan dumpats i länder som Benin, där de snarare än att bli en del av en lösning orsakar stora miljöproblem. Enligt Naturskyddsföreningen skickas 32 000 ton begagnade kläder iväg från Sverige till andra delar av världen, årligen. Ofta hamnar de på soptippar.
– Fast fashion kan aldrig bli hållbart eftersom själva affärsidén bygger på billiga kläder av dålig kvalitet. Det är tydligt att människor är medvetna om problemen och vill se ansvarstagande från branschen, säger Beatrice Rindevall.
1 067 personer i åldrarna 18–44 år svarade på en webbenkät i en Sifoundersökning som genomfördes av Verian i början av oktober i år.
Naturskyddsföreningen hade beställt undersökningen som kan läsas som en uppföljning på rapporten Monstret i garderoben som släpptes i september i år.