Det första kvartalet minskade försäljningen av ekologisk mat. Konsumenterna valde också billigare varianter.
Det är Svenskt ekoindex som visar nedgången och försäljningen i kronor minskade med 5,9 procent, trots att priserna ökat.
I volym minskade försäljningen med 17,5 procent för mejeri och 14,6 procent för frukt och grönt.
– Många väljer billigare mat, men fortfarande ekologiskt. Kanske att man köper köttfärs istället för helt kött. De här kunderna köper alltså lika många kilo ekologiskt, men till ett lägre kilopris, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
– Det är glädjande att många trogna eko-kunder trots allt fortsätter handla ekologiskt. Alla kan bidra till mer biologisk mångfald och mindre importberoende genom att välja ekologiskt, även om ekonomin begränsar, säger Ida Lind.
Fakta
Kvartalsrapporten “Svenskt ekoindex” följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln och lanserades för första gången 2018. Rapporterna är en del av projektet “Marknadsanalyser och branschutveckling för ett växande eko-Sverige” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.
Källa: Svenskt ekoindex