Pandemin fick många äldre att lära sig att handla online, men besök i en fysisk butik är viktigt för många. Nu återvänder många till butiken, inte minst av sociala skäl.
− Besöken i matbutiken spelar en viktig roll i vardagen för många äldre och fungerar som en utflykt och social mötesplats. Seniora konsumenter vill dessutom kunna välja produkter som frukt och grönt, och uppskattar kampanjer som provsmakningar eller andra event i butiken, säger konsumtionsforskare Anna Post vid Göteborgs universitet, som arbetat med en studie där forskare intervjuat personer mellan 69 och 97 år, i ett pressmeddelande.
Så även om många äldre lärde sig att handla online och att använda internet till olika saker, och såg det som ett bra sätt att minska smittorisken, finns behovet av social kontakt kvar.
En inspirerande nätbutik kan vara ett komplement till fysiska butiker i framtiden.
− Vi ser att e-handeln kan gå i två riktningar, antingen en effektiv och billigare e-handel som är lätt att använda för äldre, eller en mer upplevelsefokuserad e-handel som efterliknar känslan av att gå runt i en fysisk butik och känna på varor och dofta på maten. Den första typen fungerar framför allt som ett komplement till en fysisk butik men kan även passa de som inte vill lägga tid eller pengar på att handla mat. Den andra typen passar dem som har ett stort matintresse, säger konsumtionsforskare Lena Hansson.
Studien bygger på intervjuer med 38 konsumenter mellan 69 och 97 år i Sverige.