Sedan augusti 2021 har en halv miljon röster samlats in från EU:s medborgare i syfte att stoppa djurförsök i skönhetsbranschen. Insamlingskampanjen är ett samarbete mellan Body Shop och flera andra djurrättsorganisationer som PETA.
För nio år sedan beslutade EU att förbjuda försäljning av ingredienser och kosmetiska produkter som har testats på djur. Som en av världens största marknader för skönhetsprodukter var beslutet av stor betydelse.
Men sedan dess har den Europeiska Kemikaliemyndigheten framfört krav på att nya djurförsök måste genomföras på ingredienser som redan har använts av branschen i åratal.
I ett pressmeddelande skriver Body Shop att detta krav inte medför “något mervärde för hälsa eller säkerhet för människan eller naturen.”
Genom medborgaruppropet Save Cruely Free Cosmetics hoppas representanter för mer än 100 medlemsorganisationer inom EU visa att civilbefolkningen säger nej till framtida djurförsök.
Kampanjen startade den sista augusti 2021 och kommer att avslutas ett år senare i augusti 2022. Hittills har namninsamlingen lett till nästan 550 000 signaturer – mer än halvvägs mot det slutliga målet på en miljon.
Frågan berör många och utöver en rad influensers och konsumenter har fler än 500 externa organisationer och varumärken anslutit sig till initiativet.
Fakta
Medborgarinitiativet initierades 2021 av The Body Shop och Dove tillsammans med ledande språkrör för djurens rättigheter som PETA, Cruelty Free Europé, HSI, Eurogroup for Animals och ECEAE som representant för +100 medlemsorganisationer från 26 EU länder.