Enligt FN beräknades 280 miljoner människor i Afrika lida av undernäring under förra året. Samtidigt går stora mängder mat förlorad i samband med produktionen.
Matslöseriet hänger samman med att många småskaliga bönder inte har de lokaler eller den teknik som krävs för att de ska kunna lagra eller förädla sina produkter – och den bristande infrastrukturen.
I många afrikanska länder beräknas också en fjärdedel av all den spannmål som skördas aldrig nå fram till matborden. Och enligt FN:s miljöprogram Unep är slöseriet ännu värre när det gäller vissa frukter, grönsaker och rotfrukter – där närmare hälften av produkterna kan gå förlorade.
Marulafrukten är ett exempel på en frukt som skulle kunna tas tillvara mycket bättre än vad som görs i dag. Marulaträden växer naturligt i Botswana, liksom i stora delar av Afrika. Dess frukter är gula till färgen och har samma storlek som plommon – samt innehåller stora mängder C-vitamin.
Efter att entreprenören Bonolo Monthe kom på sin idé startade hon tillsammans med kollegan Olayemi Aganga företaget Maungo Craft 2017 – och började tillverka sylt och marmelad av frukter som annars hade förmultnat. Produkterna har nu fått flera utmärkelser och företaget har med tiden skapat många nya arbetstillfällen.
– Vi såg en möjlighet att använda de marulafrukter som vanligtvis ingen använder sig av, berättar hon för IPS.
Arbetstillfällen för 1000 personer
De började dock i liten skala, genom att sälja sylt och marmelad på en lokal marknad i huvudstaden Gaborone.
Med tiden har dock verksamheten expanderat. I dag samarbetar Maungo Craft med lokala försäljare och fruktplockare – vilket uppges ha skapat nya arbetstillfällen för närmare ett tusen personer.
FN:s handelsorgan Unctad menar att den olja som kan utvinnas ur fruktens kärnor utgör en potentiell framtida marknad.
– Marulafrukten är underutnyttjad trots att den tidigare hade en given plats inom matsystemen. Att återinföra konsumtionen av frukter och grödor som marula är dessutom viktigt i kampen för att hantera klimatförändringarna. Dessutom smakar den liksom många andra underutnyttjade frukter utsökt, säger Olayemi Aganga.
Enligt Bonolo Monthe har företagets produkter blivit allt populärare på de lokala marknaderna.
– Målet är att utveckla fler produkter av mat som inte utnyttjas fullt ut, säger Bonolo Monthe.