På Mörkö söder om Södertälje finns inte längre någon tidtabell, utan bussen bokas via app eller ett telefonsamtal. Ett försök som visade sig ge fler och nöjdare resenärer till en betydligt lägre bränsleförbrukning.
– Kollektivtrafiken behöver fungera även utanför de stora tätorterna om vi ska nå våra klimatmål och bygga ett mer sammanhållet samhälle. Dynamisk trafik är ett sätt att göra det möjligt, säger Jakop Dalunde (MP) trafikregionråd i ett uttalande.
Dynamisk trafik betyder att de boende själva bestämmer var och när bussen hämtar dem, inom vissa tidsramar (se faktaruta). Ett upplägg som kört på prov under två års tid. Resultatet: 9 procent fler resenärer, där 70 procent av resenärerna tyckte det funkade bättre än fast tidtabell. Och eftersom bussen är mindre än den tidigare SL-bussen, och kör tom mer sällan har bränsleförbrukningen minskat med hela 94 procent.
SL utökar
Den nya bussen kör bara en fjärdedel så mycket som den tidtabellsbundna bussen gjorde dessförinnan, och bränsleförbrukningen är 1,4 liter per resenär istället för 23 liter som det var tidigare.
– Med ett dynamiskt upplägg slipper SL köra runt stora, tomma bussar, samtidigt som resenärerna slipper förhålla sig till en rigid tidtabell. Det är bättre för miljön, bättre för ekonomin och bättre för de som bor här, säger Jakop Dalunde.
Nu blir den så kallade Mörkötrafiken permanent, och modellen utökas till fler delar av länet. Först ut är Åkersberga, där buss 968 börjar köra dynamiskt under våren 2026.

Värmlandstrafik först i landet
Först i landet med behovsstyrd busstrafik utan tidtabell var Värmlandstrafiks ”X-linjen” som sedan 2021 trafikerar Säffle och utökades till Grums i augusti 2025. Under sommaren i år trafikerades även Sunne.
Sedan 2024 har Skånetrafiken testat anropsstyrd kollektivtrafik i Svalöv, Sjöbo och Tomelilla i ett koncept som de kallar Skåneflex. Västtrafik testar för närvarande en liknande lösning i Kinna, Skene och Örby, och i Sollefteå kommun kan man boka en resa via appen ”Paxa din tur” i en modell som har gjorts permanent.
Så funkar det
Bussen trafikerar Mörkö och delar av Tullgarn. På- och avstigningsplatserna för Mörkötrafiken består av 29 befintliga hållplatser och 20 nya, ”virtuella” hållplatser.
Resa bokas antingen i appen Mörkötrafiken SL eller med telefon till SL:s kundtjänst.
Priset är detsamma som övriga SL-trafiken.
Bussen kan bokas valfri tid under inom följande tidsintervall:
Vardagar: 6–10 och 12–20
Helger: 08.30–12 och 14–17.30