Prenumerera

Logga in

Radar

Schweiz sponsrar nattåg till Basel

tåg i alperna

I april blir det premiär för det nya nattåget mellan Malmö och Basel i Schweiz. Men det är inte svenska bolag som står bakom satsningen, utan två olika europeiska järnvägsföretag som fått stödpengar från Schweiz.

Statliga Schweizerische Bundesbahnen (SBB) vill tillsammans RDC Germany köra tåg från Sverige till Schweiz. Det meddelade företagen nyligen i ett pressmeddelande. Tågen är planerade att börja gå med start 16 april 2026 mellan Malmö och Basel i Schweiz. Stopp kommer bland annat att göras vid Köpenhamns flygplats, Hamburg och Frankfurt.

Tågen, som går under namnet Euronight, färdas över 140 mil genom Schweiz, Tyskland och Danmark till Sverige. Det planeras få tre avgångar i veckan från både Malmö och Basel, vilket kommer innebära ett tillskott för förbindelserna för tågresenärer till kontinenten. Euronight har cirka 350 platser i sov-, ligg- och sittvagnar, samt en tillgänglighetsanpassad kupé.

Tanken är att tågen ska avgå från Malmö vid 19-tiden för att vara framme i Basel 11.30 dagen därpå.

– Vi är glada att tillsammans med SBB kunna förverkliga den första direkta nattågsförbindelsen mellan Schweiz och Skandinavien, säger Markus Hunkel, verkställande direktör för RDC Tyskland, i pressmeddelandet.

Han tillägger:

– Detta tåg erbjuder våra resenärer ett bekvämt, klimatsmart och praktiskt sätt att färdas över natten. För oss är det ett viktigt steg för att vidareutveckla hållbar mobilitet i Europa.

Statliga pengar

Att satsningen har blivit möjlig beror på ekonomiskt stöd från den schweiziska förbundsförsamlingen och är del av olika politiska beslut att sänka koldioxidutsläppen.

Tyska företaget RDC skriver att utan de schweiziska pengarna är det inte möjligt att utveckla och köra denna typ av förbindelse med nattåg till Malmö. Förbundet har avsatt cirka 47 miljoner schweiziska franc (motsvarar 553 miljoner svenska kronor) för stöd till internationella nattågslinjer fram till 2030. Om det schweiziska parlamentet inte godkänner medlen kan förbindelsen inte tas i drift. I så fall informeras resenärer i god tid och redan köpta biljetter återbetalas fullt ut, skriver RDC.

Euronight och andra tågförbindelser till Europa

Premiärtåget för nya sträckan avgår från Basel SBB 15 april 2026 och ankommer till Malmö på morgonen 16 april. På kvällen 16 april avgår det första tåget från Malmö med destination Basel SBB.

Tågen kommer att ha cirka 350 platser i sov-, ligg- och sittvagnar, samt en tillgänglighetsanpassad kupé. Även en bistrovagn mellan Basel och Padborg och kommer att finnas.

Stopp sker i Freiburg (Breisgau), Karlsruhe, Mannheim, Frankfurt Süd, Hamburg, Padborg, Kolding, Odense, Hoeje Taastrup och Kobenhavns Lufthavn. Ett stopp vid Köpenhamns huvudstation är av tidtabellsskäl inte planerat men innerstaden nås dock från Hoeje Taastrup eller Kastrups flygplats på cirka 15 minuter med S-tåg.

Det finns idag inte ett överflöd på tåg som går till Europa. Flest förbindelser har Sverige och Malmö till Köpenhamn och Oslo, där tågen går så gott som dagligen och med flera avgångar.

SJ:s nattåg Malmö–Hamburg (via Köpenhamn) avgår dagligen året runt. På sommaren förlängs vissa avgångar till Berlin.​

Snälltåget kör nattåg Malmö–Österrike (till Salzburg mfl) på fredagar i juli samt på vintern under sportlovsveckor.​

Det finns inga tåg för persontransporter mellan Sverige och Finland, även om det har funnits planer på att ta upp dessa igen. Hinder i vägen har varit olika spårvidd i Sverige och Finland. Sveriges järnvägar har normalspår (1435 mm), medan Finland använder bredare ryskt spår (1524 mm), vilket gör att tåg inte kan köra direkt utan byte eller specialvagnar.​ Dock har det talats om att Finland ska byta spårvidd av militärstrategiska skäl i framtiden.

Det fanns dock persontrafik tidigare till Finland men den lades stegvis ned under 1980–1990-talen.

Källa: LFT/AI, granskad av journalist.