
Sista augusti 2026 slutar SJ köra nattåg till Berlin, något som väckt protester. Men nu meddelar samarbetspartnern RDC Deutschland att de planerar att fortsätta köra minst 50 procent av avgångarna, skriver sajten Järnvägar.nu.
Sedan 2022 har SJ kört nattåg mellan Stockholm och Hamburg och 2023 utökades rutten till Berlin. Tåget har under högsäsong varit fullbokat, men inte burit sina kostnader under lågsäsong. SJ har kört sträckan med statligt stöd som tillsattes av den tidigare S- och MP-ledda regeringen. Men i sittande regerings budgetproposition saknas nya anslag till nattågstrafiken, vilket får till följd att SJ:s sista nattåg till Berlin körs den 31 augusti 2026.
Sajten Klimatgranskaren har startat en namninsamling för att rädda nattågen, som i skrivande stund har omkring 13 000 underskrifter.
”Det pågår en nattågsrenässans över hela Europa. I land efter land startas nya nattågslinjer, helt enkelt därför att människor älskar att resa hållbart och civiliserat. Samtidigt går Sverige åt helt andra hållet: regeringen drar ner på stöd till nattåg samtidigt som flyget gynnas”, står att läsa som motivation till namninsamlingen.
”Viktig länk i nätverket av nattåg”
Och nu verkar det som att hälften av nattågen blir kvar. SJ:s samarbetspartner RDC (Railroad Development Corporation) skriver i ett mail till sajten Järnvägar.nu att de har beslutat att i egen regi fortsätta nattågstrafiken från 1 september 2026, men i begränsad omfattning.
”Förbindelsen är en viktig länk i det europeiska nätverket av nattåg och vi kommer att se till att den fortsatta att vara det”, skriver RDC:s vd Markus Hunkel till Järnvägar.nu.
De nattågsvagnar som SJ använder i dag ägs av RDC, som bemannar tågen i Danmark och Tyskland. Enligt bolagets kommunikatör Nicole Pizzuti kommer över varannan avgång bli kvar.
”Vi börjar nu planera den framtida trafiken. Vårt mål är att erbjuda minst 50 procent av den nuvarande trafiken från hösten 2026. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna göra det”, skriver hon till sajten.
Snälltåget utökar
Därutöver har Snälltåget, som i dag kör nattåg på den aktuella sträckan under 190 av årets dagar planer på att utöka trafiken, skriver företagets kommersiella chef Marco Andersson i Facebookgruppen Tågsemester.
”Kanske kommer vi att köra längre på hösten och börja tidigare på våren”, säger Marco Andersson till Järnvägar.nu, och uppskattar att trafiken kommer att utökas med minst 10 dagar per år.
Till skillnad från RDC har Snälltåget inga sovvagnar utan bara liggvagnar på sina nattåg.
Den som gärna tar tåget längre söderut i Europa kan även se fram emot att schweiziska SBB har långt framskridna planer på att återupprätta nattågstrafiken mellan Malmö och schweiziska Basel, med start redan till våren 2026, vilket Landets Fria tidigare berättat om.
Nattågstrafiken utreds
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda statens åtagande för nattågstrafik, enligt ett pressmeddelande, där infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) kommenterar uppdraget så här:
– Trafikverket genomför nu en ny upphandling av nattågsfordon. Det är därför lämpligt att utreda både ägandeformerna för befintliga och nya fordon, och hur dessa ska finansieras. Uppdraget syftar till att se över hur den statliga fordonsflottan bäst organiseras på ett effektivt sätt, inte minst ur ett beredskapsperspektiv.