Prenumerera

Logga in

Radar

Lund bäst på att främja cyklande under 2024

Cykel i förgrund, joggare i bakgrund.

Lund är bäst i landet på att främja cyklandet. Det framkommer av Cykelfrämjandets undersökning Kommunvelometer som jämför kommunernas insatser för ökat cyklande. 

Lund, följt av Gävle och Uppsala. Det är kommunerna som tar förstaplatsen och den delade andraplatsen vad gäller insatser för att främja cyklandet i Sverige. Enligt Cykelfrämjandet har samtidigt de sammanlagda investeringarna i infrastruktur i de svenska kommunerna minskat 2024 jämfört med året innan.

Lyfter hälsovinster med cyklande 

Cykelfrämjandets undersökning kring kommunernas insatser för cykling, Kommunvelometer, har i år genomförts för sextonde gången med 49 deltagande kommuner. Kommunerna delas upp i stora kommuner med mer än 100 000 invånare, mellanstora kommuner med 50 000–100 000 invånare och små kommuner med färre än 50 000 invånare. Cykelfrämjandet vill lyfta problemet med stillasittande som ett stort folkhälsoproblem:

– Människor i Sverige dör i förtid på grund av ohälsa genom stillasittande och utsläpp från vägtrafiken och det är helt oacceptabelt. Kommunernas insatser är avgörande för människors vilja och förutsättningar för att cykla, och därmed möjligheten att välja en mer hälsosam vardag. Vi ska komma ihåg att samhället tjänar 1,50 kronor i folkhälsovinster på varje cyklad kilometer, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet.

En knapp miljard i ny infrastruktur

Segrarkommunen Lund har vunnit förstaplatsen fyra gånger tidigare. Även förra året kom både Gävle och Uppsala högt upp, men Uppsala har klättrat upp till en delad andraplats i år. Bland de små kommunerna kommer Motala högst upp, medan Sundsvall är bäst bland de mellanstora kommunerna. 

Sammanlagt har de 49 deltagande kommunerna investerat strax under 1 miljard kronor under 2024 i ny cykelinfrastruktur. Dessutom har de investerat ytterligare 370 miljoner kronor i drift och underhåll av existerande infrastruktur. 94 procent av kommunerna som ingår i undersökningen har byggt nya cykelbanor, och 98 procent har genomfört underhåll av cykelinfrastruktur under vinterhalvåret, och 96 procent har utfört det under sommarhalvåret. 2023 uppgav 100 procent av kommunerna att de hade genomfört underhåll året runt. 

I snitt investerade de stora kommunerna som deltog i undersökningen 476 kronor per invånare i cykelinfrastruktur, de mellanstora kommunerna 308 kronor i snitt per invånare och små kommuner 332 kronor per invånare. 

Här är de kommuner som hamnar i topp tio i Cykelfrämjandets undersökning:

  1. Lund (80p)
  2. Gävle (76p) (delad andraplats)
  3. Uppsala (76p) (delad andraplats)
  4. Sundsvall (73p)
  5. Motala (71,5p)
  6. Helsingborg (70,5p)
  7. Söderhamn (69,5p)
  8. Lidköping (68,5p)
  9. Nyköping (68p)
  10. Karlstad (67p)
  11. Mölndal (67p)