Prenumerera

Logga in

Radar

Ny rapport: Unga väljer bort nyheter om politik

Ungdom med mobiltelefon

Allt fler unga får sina dagliga nyheter via sociala medier som Tiktok. Dessutom tar de del av nyheter om politik och samhälle i betydligt lägre utsträckning än äldre åldersgrupper. Det är några av slutsatserna Mediemyndighetens nya rapporter.

I förra veckan släppte Mediemyndigheten två rapporter, Mediekonsumtion 2025 och Svenska nyhetsvanor 2005-2024. I den förstnämnda har man jämfört på vilket sätt unga och äldre tar del av nyheter. Några av slutsatserna är att ungas användning av traditionella medier som radio, linjär-tv och dagspress fortsätter att minska. När det gäller radiolyssnandet så lyssnar personer i åldersgruppen 65-79 år nästan sju gånger så mycket på radio som personer i åldern 12-19 år. För den förstnämnda gruppen ligger genomsnittet på 149 minuter per dygn medan den andra gruppen i genomsnitt bara lyssnar 24 minuter per dygn. Istället använder sig unga framförallt av digitala musiktjänster och poddar.

Tiktok stor nyhetskälla bland unga

Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen, men även här syns en tydlig åldersskillnad när det gäller på vilket sätt man konsumerar nyheter. Medan äldre i hög utsträckning får sina nyhetsuppdateringar från SVT och Sveriges radio så använder sig unga av sociala medier i allmänhet, och Tiktok i synnerhet, som nyhetskällor. När det gäller Tiktok så är det i dag 48 procent av de unga mellan 15 och 24 år som använder det som en nyhetskälla, jämfört med 13 procent för fem år sedan. Bland befolkningen som helhet, 9-85 år, så är det bara 11 procent som använder Tiktok som en nyhetskälla.

I Svenska nyhetsvanor 2005-2024, som är skriven av Ulrika Andersson, docent och forskare vid SOM-institutet, har man kunnat se att valet av plattform också påverkar vilken typ av nyheter man tar del av. De som använder både digitala och traditionella plattformar konsumerar i regel nyheter som rör flera olika samhällsområden medan de vars nyhetsrepertoar baseras på flöden i sociala medier har en klart lägre konsumtion av samhällsjournalistik. Istället är det brottsnyheter som är den dominerande nyhetskategorin bland unga medieanvändare.

Dessa rapporter lyfter fram tydligheten i att unga idag tar del av nyheter på ett helt annat sätt än övriga åldersgrupper. Vi behöver följa och förstå hur nyhetsvanorna hos befolkningen utvecklas för att kunna föreslå insatser som ska förstärka det journalistiska uppdraget – som är väsentligt för demokratin, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör för Mediemyndigheten, i ett pressmeddelande.

Utländska nyhetssajter stort bland icke-europeer

För första gången har man också jämfört inrikesföddas och utrikesfödda nyhetskonsumtion. Föga förvånande visar jämförelsen att utrikesfödda i mycket högre grad använder utländska nyhetssajter. Nästan hälften, 46 procent, av personerna med bakgrund i något icke-europeiskt land använder en utländsk nyhetssajt, motsvarande siffra bland inrikesfödda är 10 procent.

Noterbart i Mediekonsumtionsrapporten är också att Netflix är den betaltjänst som överlägset flest har tillgång till i sina hem, nästan 79 procent. Den tjänst som når flest tittare är dock Youtube som har en daglig räckvidd på 38 procent, jämfört med SVT Play som har en daglig räckvidd på 23,6 procent och Netflix med en daglig räckvidd på 21,1 procent.

Några slutsatser:

  • Det är stora skillnader mellan de yngres och de äldres konsumtion av medier.
  • Det linjära tittandet på tv minskar och tittandet på streaming ökar.
  • Radiolyssnandet minskar i alla åldersgrupper.
  • Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen.
  • Tillgången till olika medier varierar med ålder.
Mediemyndigheten