
Under de senaste två seklen har vår anknytning till naturen minskat med 60 procent, visar en ny brittisk studie. Den förlorade relationen har pekats ut som en av orsakerna till dagens miljö- och klimatkriser – men det går att vända utvecklingen, enligt forskaren bakom studien.
Förlusten av anknytning till naturen, framför allt hos människor i västvärlden, är en av grundorsakerna till förlusten av biologisk mångfald och klimatkrisen. Det har den FN-anknutna plattformen för biologisk mångfald, IPBES, slagit fast.
I en ny studie från Derbys universitet i England har Miles Richardson, professor i naturanknytning, räknat ut i vilken grad förlusten har skett. Genom data över urbanisering, minskning av grönområden i närheten av människors bostäder och nivån av natur-engagemang som föräldrar förmedlar till sina barn har han visat att människors anknytning till naturen har minskat med mer än 60 procent sedan år 1800.
Samtidigt har natur-ord som ”flod” och ”mossa” försvunnit ur böcker i samma grad, enligt studien.
Skolor och stadsplanering
För att vända utvecklingen krävs enligt Miles Richardson att man arbetar inom flera områden. Att stärka föräldrars roll i att engagera sina barn i naturen, att få in naturengagemang i förskolor och skolor genom utomhuspedagogik och att göra stadsmiljöer grönare och grönområden mer tillgängliga genom stadsplanering är några av dem.
En studie från brittiska Sheffield har visat att invånarna bara tillbringar fyra och en halv minut i naturen varje dag. Siffran behöver tiodubblas, säger Miles Richarson till The Guardian:
– Nyckeln är att arbeta med familjer och föräldrar för att engagera barn i naturen med ett starkt fokus på den generationsöverskridande överföringen.
Barn är i grunden intresserade av naturen, fortsätter Richardson.
– Det finns redan mycket fokus på att koppla samman barn med naturen, men jag skulle säga: koppla inte bort dem. Ett nyfött barn är i stort sett detsamma som ett barn som fötts år 1800. Barn är fascinerade av naturen. Det är att behålla det genom sin barndom och skolgång som är viktigt, tillsammans med stadsförgröning.