I januari vände trenden med lugnare prisökningar på livsmedel och nu ser vi kraftiga ökningar på vissa varor som kakao, kaffe och juicer, rapporterar Matpriskollen.
Matpriserna är på väg upp på flera håll globalt. I USA har äggpriserna blivit en snackis och det har kommit rapporter om hur amerikanarna har börjat hoarda ägg. Det kommer efter flera utbrott av fågelinfluensa bland tamhöns som har skapat en brist på ägg. Även kött, kakao och kaffe är berörda varor som ökar. Medan priserna för bensin, begagnade bilar och energi har minskat i USA, har matpriserna ökat, hela 28 procent sedan 2019, rapporterar CNBC.
I Sverige har vi sett en inbromsning av prisutvecklingen på matprodukter sedan mars månad 2023 men nu har ett trendbrott skett vad det gäller matpriserna, visar Matpriskollens undersökning av nästan 44 000 artiklar i landets dagligvarubutiker. Priserna ökar med 0,6 procent totalt för dagligvaror och 0,8 procent för matrelaterade produkter.
Det är den största ökningen för en enskild månad sedan 2023.
– Varje procents ökning innebär i sin tur ungefär 3,5 miljarder kronor på ett år för landets hushåll så de har redan blivit omkring 2 miljarder kronor fattigare i januari, säger vd och grundare Ulf Mazur, i ett pressmeddelande.
Han tillägger:
– Många enskilda produkter har ökat med mer än 25 procent. Det är ökningar vi hade för några år sedan, men man hade ju hoppats att det skulle var slut med det vid det här laget.
Få varor sjönk
Det var 29 procent av artiklarna som ökade i pris under januari medan bara 7 procent sjönk och 64 procent var oförändrade. Störst ökningar såg produkter som kaffe, apelsinjuice och kakao. Stora ökningar syns också i kategorin kaffe där genomsnittsökningen blev 6,2 procent bland 464 olika sorter. Även marmelad och sylt (4,1 procent) och färska grönsaker (2,8 procent) såg tydliga ökningar, skriver Matpriskollen.
– Garants 250 gram kakao ökade exempelvis med 41,6 procent, och detta drivs förstås av effekter från omvärlden. Det tar också med sig priserna på saker som mörk choklad där Icas bakchoklad på 200 gram ökade med 29,2 procent, säger Ulf Mazur.
Kommande prisökningar?
Matpriskollen förutspår att prisökningarna kommer att fortsätta även i februari. Det brukar vara lågpriskedjorna som är först med att höja sina priser för de andra sedan att följa efter, något som har skett denna gång också.
– Som lågprisprofil med central prissättning, brukar Willys vara snabbast på att höja, varefter andra kedjor följer efter. Framför allt är det kedjornas egna märken som ökar mest och på bred front, säger Ulf Mazur.
Dessutom finns det producenter som väntas höja sina priser, som Arla Foods, som ännu inte har prisjusterat. Andra livsmedelsproducenter har haft minskade volymer och sämre lönsamhet, vilket kan komma att tvinga dem att höja priserna mot dagligvaruhandeln.
Matpriskollen tar upp en annan faktor som kan komma att införa kostnader och höjda priser gentemot konsumenterna – de nya reglerna om återvinning och förpackningskostnader som kommunerna har börjat att ta ut.
– Detta är en helt förbisedd kostnadspost som tillkommit sedan 2023 och ökar med miljarder per år för producenterna. Det är kostnaden som kommunerna börjat ta ut för att sortera och ta om hand våra förpackningar. Det ska betalas av någon och det blir till sist vi konsumenter som får betala. Jag tror inte så många förstått vilka stora summor det rör sig om. Det motsvarar flera miljarder per år, vilket driver upp priserna, säger Ulf Mazur.
Om prisundersökningarna
Matkasseundersökning undersöker ett stort urval av nästan 200 identiska artiklar i 5 olika butiksformat i sex olika områden i Sverige.
Månatlig prisundersökning om ordinarie prisutveckling inom Dagligvaruhandeln i Sverige.
Matpriskollen samlar sedan många år månadsvis, veckovis eller dagligen in ett väldigt stort antal produkters ordinariepris i butik och online.
Varje artikels pris, på varje butik, kollas och ställs mot fg mätpunkt. Till exempel jämförs en produkts pris den 1 maj -23 mot 1 april -23. Och 1 maj 2023 mot 1 maj 2022, för att se årsförändring och 1 maj mot 1 jan 2022, för att se prisutvecklingen på det urvalet ställt mot när prisökningarna verkligen tog fart.
Då sortimentet inom Dagligvaruhandeln är väldigt stort, med många produktutbyten, så är urvalet inte identiskt mellan olika mätperioder. Matpriskollen tar med alla produkter som får match vid båda mättillfällena.
Prisutvecklingen på en kedja till exempel Willys mäts då utifrån deras sortiment. Det är inte exakt samma sortiment som på Ica Maxi och inte exakt samma på alla Ica Maxi-butiker. Priserna och prisförändringarna summeras sedan och vi får ett genomsnitt.
Då vi inte har tillgång till faktiska försäljningssiffror, så får vi ändå en typ av viktning genom att produkter som finns i många butiker, eller alla butiker, får fler mätpunkter och därigenom slår den prisförändringen igenom starkare.
Hur vi mäter skiljer sig en hel del från till exempel SCB, då vi inte har tillgång till samma försäljningsdata från kedjorna. SCB gör t.ex. ett urval av produkter, som man följer under året. Vi tar med alla artiklar. SCB får genomsnittspriser. Vi använder ordinariepriser.
Huvudsyftet med vår omfattande prisinsamling är att i branschen kunna se prisläget och följa prisutvecklingen på produkter, varumärken, leverantörer, kedjor och inom kedjor i Sverige.
Startade 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller en gratisapp, helt utan inlogg, eller password, via Appstore eller Google play. Antalet användare av gratistjänsten är cirka 200.000 aktiva användare, vilka sparar stora pengar på att utnyttja butikernas erbjudanden.
Matpriskollen