Det krävs bättre infrastruktur som bland annat cykelbanor för att få fler att välja bort bilen. Det tror forskaren Karl Samuelsson vars studie visar att om sträckan som ska avverkas är mer 1,5 kilometer så väljer många bilen istället för att gå eller cykla.
Karl Samuelsson har med hjälp av appen My Gävle samlat in data över hur Gävlebor väljer att förflytta sig inom staden och ut i naturen. Detta för att få mer kunskap om vad som krävs för att bygga en hållbar stad med minskade koldioxidutsläpp utan att det påverkar de boendes hälsa.
– Inom stadsplaneringen pratar man om 15-minutersstaden, där idén är att det ska ta maximalt 15 minuter med gång eller cykel till skola, jobb, affärer, träning och nöjen, för att minimera utsläppen. Lägger man till behovet av natur blir det är en utmaning att klara detta och förtätning av städer är inte den enda lösningen som krävs, säger Karl Samuelsson, doktor i geospatial informationsvetenskap vid Högskolan i Gävle, och en av de forskare som har utfört studien.
Loggade rörelsemönster
I studien ingick 165 deltagare som loggade hur de rörde sig i och kring staden i sina mobiltelefoner, hur de tog sig till samt vilken typ av platser de besökte. Syftet var att få ökad kunskap kring när boende väljer att gå, cykla, åka kollektivt eller köra bil. Resultatet visar att det går en gräns vid omkring 1,5 kilometer – är avståndet längre än så väljer man oftare bil, buss eller tåg. Detta gäller både de som bor i förort som vill ta sig in till stadskärnan och för de som vill ta sig ut från centrum till naturen.
– Resultatet för avstånden i Gävle är likt andra städer och visar att det behövs förändringar för att utsläppen ska minska. Vi vet sedan tidigare efter kommunens senaste resvaneundersökning från 2018 att 48 procent av resorna skedde med bil jämfört med 4 procent med buss och 2 procent för tåg. Därför kan vi anta att folk i stor utsträckning väljer bilen till naturupplevelser i Gävle, vilket är lite överraskande, säger Karl Samuelsson.
Parker erbjuder inte tillräckligt med natur
Han lägger fram två möjliga sätt att minska människors bilåkande i städer som Gävle, dels mångfald, dels infrastruktur.
– Blir cykelvägarna fler och bättre tror jag att fler skulle välja cykel före bil. Det är en lösning som är relativt lätt att påverka. Ur ett större perspektiv så visar studien hur viktigt mångfalden och närhet till olika sorts miljöer är för en stad. Det behöver både vara enkelt att ta sig runt, men det är lika viktigt att det inte är krångligt och långt att ta sig för att kunna tillgodose de behov människorna har av natur och nöjen utöver pendling mellan hemmet och jobbet, säger Karl Samuelsson som också pekar på att stadens parker inte erbjuder tillräckligt med natur för invånarna.
Parkerna i sig är bra, menar han, men det måste också gå att uppleva natur på annat sätt. Även om tanken om 15-minutersstaden för att minimera utsläppen är god tror Karl Samuelsson inte det helt går att bygga om en stad så att de boende bara går eller cyklar:
– Det är kanske inte det man ska sikta på heller, för det kommer alltid att finnas behov som gör att vi behöver andra transportmedel. Men det är en bra princip att sträva efter att cykel och gång ska räcka i folks vardag, säger han.
Hur Gävlebor rör sig mellan stad och natur
Karl Samuelsson är doktor i geospatial informationsvetenskap vid Högskolan i Gälve. Han är en av de forskare som har undersökt ur Gävlebor väljer att förflytta sig i staden. Slutsatsen är att många tar bil, buss eller tåg om de ska avverka en sträcka som är längre än 1,5 kilometer, vilket gör det sannolikt att många tar bilen för att komma ut i naturen.
I studien har 165 vuxna invånare i Gävle kommun deltagit. De har loggat hur de har rört sig i staden med hjälp av appen My Gävle. Syftet med studien var att öka kunskapen kring vad som gör stadsmiljöer hållbara och hälsosamma, samt om det finns motsättningar mellan de två aspekterna. Studien genomfördes mellan september 2021 till november 2022.