Den som har köpt cykelhjälmen Hövding direkt av tillverkaren har små utsikter att få pengarna tillbaka. Detta då företaget har gått i konkurs. Den som har köpt hjälmen direkt av företaget får vända sig till konkursförvaltaren, uppger Konsumentverket.
Den som har köpt en cykelhjälm från Hövding av den modell som Konsumentverket tidigare belade med säljförbud har rätt att få pengarna tillbaka, tipsar myndigheten. Men är hjälmen köpt direkt av tillverkaren är utsikterna små att lyckas – eftersom företaget har gått i konkurs.
Konsumentverket upprepar sin kritik mot hjälmen av modell Hövding 3: Den är inte säker. Säljförbudet ledde i december till att företaget lämnade in en konkursansökan, men säljstoppet hävdes senare när förvaltningsrätten beslutade om inhibition. På grund av konkursen finns inte längre någon tillverkare som kan ta ansvar och återkalla hjälmarna och därför har myndigheten nyligen informerat svenska återförsäljare om säkerhetsbristerna.
De som har köpt Hövding 3 uppmanas att vända sig till inköpsstället, butiken eller återförsäljaren på nätet och kräva pengarna tillbaka. De som köpt produkten direkt från det konkursade företaget får vända sig till konkursförvaltaren. Men eftersom löner och andra fordringar är högre prioriterade är utsikten att få pengarna tillbaka små, konstaterar Konsumentverket.